Přeji dobrý den,
FIO sice na jedné straně snižuje referenční sazbu o 0.5 procent, na druhé straně však od 5.11.2002 zavedlo "poplatek za změnu evidence cenných papírů" ve výši 0.36 procent z objemu obchodu, což se projeví mnohem výrazněji, než snížení referenční sazby o 0.5 procenta. FIO - družstevní záložna sice zároveň nabízí slevu tohoto poplatku až na 0 procent, ale jen tehdy, dojde-li k úrokovému navýšení úvěrové smlouvy o 3 procenta (v ceníku je sleva 0.06 procenta na každých 0.5 procenta navýšení), ale po jednoduchém výpočtu získáme, že stávající klienti obchodující v Kobosu zaplatí celkem úrok o 2.5 procenta vyšší, případně bude platit za zrealizované obchody poplatek ve výši 1.29 procent+podání pokynu, což je již poměrně vysoký poplatek (zejména pak s ohledem na krátkodobé obchody, kdy se snažím využívat třeba jednodenní změny kursu - příklad včera jsem koupil 300ks UNI za 35.10 a dnes prodal za 36.49, hrubý zisk je 3.96 procent, ale čistý zisk je jen 1.04 procenta, takže mi zbylo 26 procent hrubého zisku) .
Obě varianty považuji za pro klienty značně nevýhodné, o této změně jsem nebyl ani jako dlouhodobý klient nikým informován a dozvěděl jsem si ji až z vyúčtování. Pravdou možná je, že bych si měl pravidelně na internetu klikat na ceníky, toto jsem však neučinil, neboť jsem podobné kroky absolutně neočakával.
Vzhledem k tomuto kroku vážně zvažuji, zda nadále budu u FIA obchodovat. Přestože zde obchoduji s poměrně malou částkou, vzhledem k mé vysoké aktivitě při podávání pokynů dosahuji poměrně slušného objemu obchodu, takže jsem FIU od července zaplatil na poplatcích téměŕ 20 tisíc. Vím dobře, že je pro FIO tato položka jistě zanedbatelná a pravděpodobně ho menší klienti spíše obtěźují pro vysoké administrativní náklady, přesto se však domnívám, že podnikání kroků proti klientům není příliš šťastným krokem a že ani poplatek 20 tisíc za 5 měsíců není pro FIO k zahození.
Služby FIA velmi oceňuji, považuji ho za nejlepšího obchodníka v ČR a to i přesto, že jsem již již odhalil několik podstatných nedostatků (např. závažnou chybu v textu úvěrové smlouvy a podobně), bohužel pak při upozornění na ně jsem měl pocit, že vlastně obtěžuji. FIO je si zcela jistě své převahy vědomo, takže ví, že mu klienti v podstatě nemají ke komu utéci.
Omlouvám se, pokud tímto příspěvkem někoho obtěžuji, neočekávám na něj ani žádnou reakci.
S pozdravem Petr Kaňovský