Ten plynovod slouží k jedinému - aby Putin mohl utahováním kohoutů vyhrožovat jednotlivým zemím - když budou zlobit němci, utáhne nordstream, když my, slováci nebo ukrajina tak utáhne družbu. Závislost evropy na rusku se jím nemění. Pochopte on tu hrozbu ani nemusí vyslovit, kdo má mozek v hlavě tak zatím s tou hrozbou musí počítat. Bývaly doby kdy české státní rezervy pokrývaly spotřebu v řádově dnech až týdnech. Dnes máme vybudované zásobníky na půlroční spotřebu - světový trend je přesně opačný (zásobníky redukovat) - tolik otázce zda strašení vměšováním kremlu do energetického trhu není přehnané (ne není).
Terminály na plynové tankery v evropě téměř nejsou - jedni z prvních je začali stavět poláci (proč asi?). Takže Nordstream může počkat, napřed je potřeba položit základ tržnímu prostředí ve formě terminálů pro tankery. Do té doby si s námi může Putin dělat téměř co chce. Také by pomohlo postavit plynovody a ropovody z blízkého východu a kaspiku (jedna větev zrušeného Nabucca měla vést přes gruzii - škoda že ČIROU NÁHODOU se na té trase teď nachází putinův protektorát - separatistická abcházie)
Největší čuňata v ropě a plynu jsou rusáci, oni sami odhadují že jim nejméně 20% ropy vyteče během těžby "do lesa". Dokážete si představit tu ropnou skrvnu kdyby podobně strašně fungovaly západní mořské těžební stanice ?? O hysterii kterou by to rozpoutalo v západních médiích nemluvě...
Staré tankery jezdily na mazut (to je nejpodřadnější produkt - zbytek po destilaci ropy) a ta škodlivost se vztahovala výhradně na síru. Dnešní nové lodě a zvlášť zrovna ty plynové tankery čím jsou čím dál častěji poháněné tím co převážejí - velmi to zjednodušuje pohonný systém a má to v podstatě jen samé výhody (kromě trochu vyšší ceny za palivo - ale plyn je teď a dlouho zůstane rekordně levný)