Z pohledu nákladů operátora pevných linek je nejdražší poslední míle, první ústředna a marketing a prodej ;-). To ostatní jsou položky, které se dají pro hlasové služby víceméně zanedbat. Z historických důvodů se zpoplatňuje za provolané minuty. IMHO je nejlepším řešením pro operátory pevných linek přechod na paušální platbu bez ohledu na provolané minuty a příplatky za "další služby" (objem přenášených dat, šířka vyhraženého pásma - pro normální hlasový přenos mohou být v ceně). Pravděpodobně budeme mít za několik let jen IP přípojku do které si píchneme IP telefon, nebo počítač a JTS (Jednotná telekomunikační síť) bude jen databáze podobná databázi domén a spravovat ji bude malá organizačka ála CZNIC. Snad se do té doby nepodaří pevné operátory regulačními zásahy ve prospěch alternativců zlikvidovat. Jedna perlička: zpoplatňování (místních hovorů) bez závislosti na době připojení mají v Rusku. Dost paradoxně se tak stanou z těch posledních těmi prvními ;-)