Pohled na nové silo ve výrobně nákupním středisku Vysoké Mýto, ZZN, k. p., Ústí nad Orlicí Vysokému Mýtu přibyla dominanta krajiny PREMIÉRA NOVÉHO SILA Když přijíždíte po silnici od Prahy do Vysokého Mýta, zaujme Vás pozměněná silueta města. Na levé straně, hned po okraji vyrostla nová"věž". Je to obilní silo o kapacitě 9 500 tun. Bližší informace o výstavbě celého výrobně nákupního střediska jsme získali přímo na místě. Setkali jsme se s vedoucím investičního oddělení ZZN, k.p., Ústí nad Orlicí Milanem Chmelíkem a vedoucím střediska Karlem Dokoupilem. Hovořili jsme o výstavbě, kapacitě sila, o rozpočtových nákladech i o provozu celého střediska. Středisko se buduje od roku 1981. Ve výrobně krmných směsí (výstavba byla dokončena v roce 1983) vyrábějí krmné směsi pro všechny druhy drůbeže, bažanty, ryby a koně. V roce 1988 zde vyrobili 39 189 tun směsí. Když byla v rekonstrukci výrobna v Běstovicích dosáhla výroba 43 024 tun. Ve výrobně tehdy pracovali na tři směny. Pak následovala výstavba hangárového skladu na pytlové suroviny. NA KUŘÍCH NOHÁCH Zahájení výstavby nového sila bylo v červnu 1986. Plánovaný termín ukončení byl květen 1989. O měsíc později měl být zahájen zkušební provoz. Plánované rozpočtové náklady činily 21 796 tisíc Kčs. Stavba hned od počátku dostala pojmenování "Silo na kuřích nohách". Geologické podmínky si vynutily zabudovat asi 200 pilotů, 10 metrů hluboko do země. Současně se začátkem výstavby sila začala i oprava a modernizace vlečky. V podstatě se dá říci, že všechny práce v hodnotě asi 40 miliónu Kčs (VKS, hangárový sklad, silo, posklizňová linka i vlečka) byly uskutečněny s minimálním omezením provozu. Vedoucí střediska Karel Dokoupil nám řekl o průběhu výstavby:"Ze těch několik let vznikl téměř z měsíční krajiny docela pěkný areál." Při stavbě nových objektů jsme také zažili nejednou tíživou situaci. Na nezpevněné ploše areálu si vzájemně překážely dopravní prostředky naše a stavebních organizací. Přitom se vykládal stavební materiál. SPOLUPRÁCE I STŘETY Velký podíl na zdárném průběhu výstavby mají všichni pracovníci skladu Vysoké Mýto, kteří zajišťovali vykládku ocelových konstrukcí z vagónů a jejich uložení. Poděkování si zaslouží i pracovníci dopravy, kteří konstrukci naváželi na předmontážní plošinu. Jen díky tomuto plynulému zásobování stavbařů mohla pokračovat montáž bez jakýchkoliv prostojů. Musím poděkovat všem spolupracovníkům, že překonali toto těžké období. Oceňuji, že přitom vzorně plnili i své vlastní úkoly. O problémech, se kterými jsme se museli potýkat, by se dal napsat celý román. Soudruzi Chmelík a Karel Matějka, vedoucí stavebního dozoru by mohli vyprávět o velice složitých jednáních při vlastní realizaci stavby a o problémech se zajišťováním hutního materiálu, cementu, zdícího, elektrického a instalačního materiálu. Někdy docházelo k vážným střetům i mezi jednotlivými dodavateli. PRVNÍ SVÉHO DRUHU O technických záležitostech nás stručně informoval Milan Chmelík: "Silo má kapacitu 9 500 tun". Celá stavba se skládá ze dvou objektů - vlastního sila a posklizňové linky. Je první stavbou svého druhu, protože buňky se dají použít například pro uskladňování sóji v návaznosti na dopravní cesty výrobny krmných směsí. Strana 2 : Dodavatelem spodní části byl Agrostav Ústí nad Orlicí, středisko Vysoké Mýto, které montovalo i ocelovou konstrukci posklizňové linky. Stavbu ocelové části včetně technologie měly na starosti Továrny mlýnských strojů Pardubice. Její pracovníci současně montovali i technologii posklizňové linky. Na modernizaci a rekonstrukci vlečky se podílely Pozemní stavby Pardubice, závod Litomyšl. Přes veškeré problémy, které jsme společně museli řešit, chci také poděkovat všem, kteří se podíleli na včasném ukončení výstavby. Zvlášť chci poděkovat montérům TMS Pardubice, pracovníkům Pozemních staveb Pardubice, Stavomontáže Pardubice, Agrostavu Vysoké Mýto, pracovníkům střediska Elektro Česká Třebová a natěračům Okresního stavebního podniku Vysoké Mýto a samozřejmě i všem pracovníkům tohoto střediska. PŘÁNÍ VEDOUCÍHO Zeptali jsme se vedoucího střediska Karla Dokoupila, co by si přál při nastávajícím "nákupním kolotoči". Vzhledem k tomu, že nás čeká na t ...