Články tohoto typu by měli psát lidé, kteří se leteckou dopravou zabývají, aby pak nevznikaly podobné paskvily.
Obecně k záchranným akcím leteckých společností bude muset dojít, protože dosah omezení v tomto oboru je v podstatě nepředstavitelný. Představme si Lufthansu s 770 letadly, z níchž 750 stojí na zemia nelétá. Úměrně tomu počty zaměstnanců. Denně toto stojí Lufthansu cca milion EUR.
Vzít si do článku ale jako příklad vládní podporu Alitalia je úplně mimo. Letecká společnost Alitalia je v červených číslech už víc jak 8 let a to v ohromných červených číslech. A italové se jí snaží sanovat po celou tu dobu, zoufale se brání jakékoliv akvizici ze zahraničí, poslední zoufalý akt byl, odkup Alitalie italskou železnicí, která má výrazný státní podíl, aby se obešlo odmítnutí státní podpory ze strany EU. A bohužel stejně mimo je uvažovat o sanaci Smartwings + ČSA.
Osobně si myslím, že se zde míchá mnoho věcí dohromady.
Jednak je potřeba si uvědomit, že TVS (Smartwings) je čistokrevná charterová společnost, která neprodané kapacity prodává jako pseudo dopravce, což z ní v žádném případě nedělá leteckého dopravce s pravidelnou dopravou, tudíž nezajišťuje dopravní obslužnost. Není to letecká společnost ale výhradně dovolenkový dopravce. Navíc je z velké části čínský.
Jeho charterový přepravní výkon závisí výhradně na kondici cestovních kanceláří. Nemá tudíž smysl sanovat TVS pokud bude zdevastován turistický segment jako takový. A ten zase nemá smysl sanovat dokud nebudou zcela otevřeny hranice.
Dá se předpokládat naopak, že ponechání TVS, i jeho EU konkurentů na poli charterové dovolenkové přepravy, trhu, může způsobit navýšení cen dovolených, snížení počtu letů a celkovou konsolidaci celého odvětví, které v posledních letech bylo velmi přepálené a podfinancované nízkými prodejními cenami.
Druhá část, pod kterou se vykuk Šimáně chtěl schovat, je ČSA brand coby pravidelný dopravce. Státní podpora zde, to je snad legrace, což? Společnost již v nedávných dobách hojnosti měla nulový obchodní potenciál. Kdyby nepronajali 319ky EW potažmo LH, byli by zcela jaloví. A jako takoví patří k vymodlené a zcela nutné části EU legacy trhu, určeného k zániku či jako akviziční cíl k nutné konsolidaci.
Takže bez emocí... Podpora nemá smysl. Je to jen namaštění kapes vlastníků a čínských posluhovačů typu Tvrdík.