Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení

 Hodnocení:      0 1 2 3      
Diskutující:
Návod    
 

Okomentovat na facebooku


Výpis příspěvků 1 až 20 (42)
 
přečíst (2) 17.08.22 10:47  Tomasso  (246700)

Naprosto šílený vývoj

Ano, Němci si naprosto hloupě zvyšovali závislost na ruském plynu (cca 60 %), ale nalejme si čistého vína. Česká republika je na ruském plynu závislá ze 100 %, což nás řadí na čelo Evropy (možná snad po samotném Rusku). Za dlouhé roky jsme neudělali absolutně nic, abychom tuto závislost snížili, narozdíl např. od Poláků a Pobaltí. 

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:

přečíst (5) 17.08.22 10:42  Tomasso  (246700)

Naprosto šílený vývoj

Problém je, že to nejsme pouze my, kdo nás chce odstřihnout. Samozřejmě ideální scénář je: Od Ruska budeme po nejnutnější dobu plyn odebírat, dokud nenajdeme náhradu, řekněme do tří let. Ano, takhle si to asi Evropa představuje, ale takhle to nestojí. Realita je taková: Určitě se budeme chtít postupně odstřihnout, ale na Rusko se absolutně nedá spoléhat, Rusko používá plyn jako nástroj politické manipulace a lze očekávat, že Rusko samo zavře kohouty, kdykoliv se mu to bude hodit. To je skutečný důvod rostoucích cen plynu. Protože se každý ze všech sil snaží předzásobit a obchodníci na burze se přehazují o nesmysly. Cenu pohání strach, že to Rusové sami vypnou. Tečka.

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:

přečíst (5) 17.08.22 10:27  Honza  (246701)

Naprosto šílený vývoj

Ano, dojít k tomu můžeme, ale asi cítíme, že je to absurdní. I když výchova a prostředí jistě má vliv na žebříček hodnot či chování v dospělosti, takže bych vliv Putinovi matky nepodceňoval…. Ano, můžeme diskutovat o tom, zda by lepší reakce nebyla dál odebírat plyn od diktatury vraždící lidi a dělat, že se nic neděje. Resp odebírat plyn a dodávat zbraně bránicí se Ukrajině. Na druhou stranu Putin si je vědom, že dodávky zbraní jsou to jediné, co mu brání obsadit Ukrajinu a rozštěpení západní společnosti a způsobení hospodářských problémů je efektivní cesta, jak na západě přivést k moci populisty, kteří upřednostní levný plyn při své voliče a zastaví dodávky zbraní a munice ukrajinské armádě…. Tedy je pravděpodobné, že by vymyslel libovolnou lež, aby plyn západu nedodával. Z Putinova pohledu je optimální způsobit západu hospodářské a společenské škody. Představa, že by nevyužil tuto energetickou zbraň je myslím mylná.

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:

spíše nečíst (6) 17.08.22 10:22  Tomasso  (246700)

Kdyby se nás to nedotýkalo

Absolutně nechápu, co tímto příspěvkem chcete sdělit...

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (6)
Vaše doporučení:

přečíst (3) 17.08.22 10:12  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Ten hlavní důvod pro NS II bylo vyhnutí se Ukrajiny, která by ztratila kontrolu nad dopravovaným plynem a navíc také zisky z její přepravy. To byl taky důvod tlaku US na jeho nezprovoznění v roce 2021.

Nicméně jedeme cestou až do hořkého konce, když z politických důvodů nelze nic lepšího vymyslet.

Dneska se obviňuje Německé z přílišné závislosti na Ruských surovinách a oni si za to ještě sypou popel na hlavu, ale to byla jejich dlouhodobá strategie, kdy viděli ve větší ekonomické provázanosti cestu k dlouhodobému míru. 

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:

přečíst (2) 17.08.22 10:00  JendoSlaff  (245807)

Naprosto šílený vývoj

Mluvit co by udělali za RF nemůžeme a je otázka jak moc by se rozcházeli jejich slova a činy. Nebylo by to poprvé. Máme 2 varianty: 1) Rusko by si našlo další výmluvu. 2) Rusko by posílalo víc plynu. Jaká by byla motivace Ruska posílat víc plynu? Při současných valuacích dostává asi relativně zajímavé peníze i z omezených dodávek a navýšením by dal "kudlu z krku" Evropy. Útok na Ukrajinu dokázala RF odůvodnit tím, že Ukrajinský nárok nemá žádný nárok na svou existenci. Tento nárok předtím RF uznala v Budapešťském memorandu. Potřebuje Rusko rozumnou argumentaci?

Na druhou stranu co Evropa ztratí otevřením Nord Stream 2? Pozastavení otevření NS2 byl jeden z prvních kroků Německé vlády po zahájení invaze. Otevřením NS2 Německo ukáže Rusku další krok, jak moc je ochotna nechat se plynem vydírat. Na vydírání stejně jako na obchod musí být 2: Jeden kdo vydírá a druhý kdo se nechá. Rusko požadovalo platbu v Rublech, na tu se přistoupilo, situace se od té doby dále zhoršila. Proč by tento krok měl být jiný?

Ve výsledku mi přijde rozumné uvažovat, že otevření NS2 by bylo bráno jako další ukázka slabosti Evropy a zároveň by nevedlo k navýšení dodávek z RF. Je to logické? Samozřejmě, mohu se mýlit, nebylo by to poprvé. ;)

 

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:

spíše nečíst (5) 17.08.22 07:53  Věčnej  (225046)

Naprosto šílený vývoj

  1. již dnes je zřejmé, že plyn škrtí záměrně, takže důvody by si klidně našly
  2. na dlouhodobé kontrakty mohou zapomenout v momentě, kdy ztratili kredibilitu spolehlivého dodavatele. To není o nedodávání na spotový trh ale odstřižení např. Bulharska a dalších po jednostranné změně podmínek (rubly). O jejich plyn máme zájem letos a příští rok, pak si ho mohou nechat a budou rádi, když jim nechá EU nějaký podíl s nevyděračským potenciálem.
  3. na místě napojení NS2 na Německo se chystá LNG terminál, stejně tak pro něj využívat kapacity napojených plynovodů (i k nám). Putin si mohl vybrat, zda riskne Ukrajinu a přijde o odběratele nebo si nebude hrát na vojáčky a budeme od něj rádi odebírat. Vybral si. Třeba Polsko se připravovalo a je energeticky nezávislé, do těhle *píp* nás dostali Němci. A v ČR za ně může eurohujerská vláda, která chce Němce dotovat na úkor naší ekonomiky a budoucnosti.
Dosavadní doporučení: spíše nečíst (5)
Vaše doporučení:

přečíst (3) 17.08.22 07:39  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Za Rusko nikdo nemůže mluvit co by udělali, kdyby NS II fungoval v plné kapacitě. Rozdílů tam pár je. Rusové chtěli uzavřít dlouhodobý kontrakt a měli nachystanou kapacitu k těžbě na využití ze 100%. Turbíny už nejsou od Siemens a nejsou servisovány v Kanadě.

Takže by museli být velmi kreativní při vymýšlení důvodů, proč plyn nepoteče ani novým plynovodem jen několik měsíců po jeho zprovoznění.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:

přečíst (3) 17.08.22 06:51  JendoSlaff  (245807)

Naprosto šílený vývoj

Jak by v tom NS2 mohl pomoci? V součané chvíli by to bylo jenom prázdné politické gesto. Dyť není zdaleka využita ani přepravní kapacita stávajících plynovodů. Kapacita není limitním faktorem. Tím je ochota Ruské strany dodávat Evropě nasmlouvané dodávky plynu. Které konkrétní kroky/sankce brání Rusku v dodržování závazků?

Za plyn se rozhodly státy EU platit vpodstatě v rublech, jak Rusko chtělo a navrhovalo. I pokud by jsme se tvářili, že se na NS1 najendou vysypaly všechny turbíny krom jedné (což mi přijde jako padlé na hlavu, na druhou stranu je to Rusko, takže jeden nikdy neví), tak to byla Kanada, nikoliv Evropa, kdo to přiškrtil. Spíš bych sázel na Ruskou neochotu dodávat Evropě plyn která se projevila již na podzim roku 2021 (https://cdn.ihsmarkit.com/www/images/1221/figure-2-russian-gas.png).

Příspěvek není míněn nijak nepřátelsky. Jestli tak zní, tak je to vedlejší produkt snahy o vyjádření mých nejasností co nejvíc explicitně.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:

přečíst (1) 16.08.22 21:55  Kurz  (222331)

Naprosto šílený vývoj

Výrazný ne, ale ještě to na zastavení postupu nevypadá a nikdo neřekl, že to bude trvat pár měsíců.Obsazení jim nevyšlo, ale munice asi mají stále dost.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:

přečíst (1) 16.08.22 21:22  JendoSlaff  (245807)

Naprosto šílený vývoj

Tak jsem se na to koukal a jestli jsem to pochopil správně, tak tam developeři chtěli mít právě garantovanou cenu alespoň oněch 90€/MWh. Jinak řečeno, Francie nabídla garantovanou cenu nižší než 90€/MWh, developeři jsou ochotni stavět při garantované ceně 90€/MWh a vyšší, případně při lepších podmínkách. Na konci článku psali, že ceny se ve francii pohybují teď na dalšá roky citelně nad 200€/MWh.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:

přečíst (8) 16.08.22 21:01  PJPrince  (245714)

Naprosto šílený vývoj

Tímto způsobem můžeme dojít k tomu, že za to může Putinova matka - že ho porodila, jak ho vychovala... Jedinou příčinou je reakce Evropy, která taková být mohla a nemusela. A po mém soudu je hloupá.

Kdyby došlo k odstřižení a nalezení jiného řešení, budiž. Kdyby došlo ke stanovení termínu odstřižení a nájezdu na jiné řešení, budiž. Takhle ale na jednu stranu víme, že ten plyn stejně potřebujeme, stejně ho odebereme a děláme všechno pro to, aby byl co nejdražší? To nedává žádný smysl. Do doby, než bude na stole jiné řešení, nemá smysl si vlastními kroky zdražovat komoditu, kterou tak jako tak koupíme, to Rusku opravdu neublíží. Však už nedává smysl, že Německo by na jednu stranu rádo více plynu přes NS1, ale spustit NS2? To v žádném případě. Logiku v tom opravdu nevidím.

Dosavadní doporučení: přečíst (8)
Vaše doporučení:

přečíst (0) 16.08.22 15:49  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Jojo, tohle je docela trefné shrnutí. Bohužel invaze pořádaná RF na UA nešla odložit na duben. To už by bylo na UA bláto. A jak Němci měli tušit, že by si měli pospíšit s tím schvalováním, RF jim nedala o invazi asi vědět nějak jasně dopředu. Pokud by RF chtěla jít Evropě na ruku, tu invazi měla nechat na pozdějš v 2022, nebo na jaro 2023. Za ten rok by se toho na UA snad tolik hrozného pro RF nestalo, beztak to měli "odložené" už od roku 2014. Proč si myslíte, že Rusko tedy těch pár měsíců s invazí Ukrajiny nepočkalo? Nemůžu si pomoct, ale mě prostě přijde, že jim ten přiškrcenej plyn v Evropě hrál do karet.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:

přečíst (0) 16.08.22 15:42  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Souhlasím, terawattová úložiště se zatím po Evropě neválí. :) Osobně vidím cestu ve vodíkových úložištích. Na dlouhodobé skladování se mi jeví daleko vhodnější nežli baterie. Asi by šla použít po úpravách infrastruktura používaná na methan, zároveň má vodík round-efficiency 40-60%, s kogenerací až 85%. Když si vezmu, že soláry jsou schopné přes léto stlačit burzu do záporu, tak pokud by jsme přes léto plnili zásobníky, pak v zimě topíme prakticky za cenu údržby generátoru/zásobníku. Myslím si, že do 10 let by to mohlo být. Vycházím z toho, že když by mi někdo v roce 2012 řekl, že elektřina ze solárů bude za 10 let levnější než z jádra tak bych much řekl ať se de podívat za doktorem, jestli nemá něco s hlavou.

Ještě před rokem a půl vypadala velmi elegantně ta cesta paroplynek v kombinaci s OZE, ale to je už passé.

Jádro vypadalo jako velmi dobrá cesta pro překlenovací období. Bohužel Evropě vládne antijaderná paranoia. :(

Tahle zima bude tvrdá, vo tom žádná. Ještě štěstí, že mám fixaci do dubna. Snad mi neklekne dodavatel. :D

Uvidíme, čas ukáže. ;)

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (4) 16.08.22 15:27  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Rusko tlačilo na Němce aby sprovoznili NS II co nejdříve a k tomu začli omezovat nabídku na volném trhu. Prostě stáhli svůj plyn z trhu. Cena stoupala, nikdo nechtěl moc nakupovat dražší plyn, než bylo zvykem a zásob v zásobnících zůstalo málo a NS II měl stále další průtahy až nastala válka.

Tedy trio Rusko-Německo-USA

USA 2:0 EU+RU

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (4)
Vaše doporučení:

přečíst (1) 16.08.22 15:20  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Stavět bez pobídek určitě možnost je, tady si stěžují na rostoucí náklady výstavby a financování, které by dostatečně nepokryly náklady.

Taky možná mají firmy x dalších realizací a nemusí jít za každou cenu s cenou dolů.

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/rostouci-naklady-vystavbu-oze-ohrozuji-ve-francii-dalsi-rozvoj

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (6) 16.08.22 14:40  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

V pořádku, proto se s Vámi bavím. Děkuji za Vaše vlídná slova a přání. Politici často lžou, nebo říkají zavádějící věci. Ať už na východě, západě, nebo kdekoliv jinde, na tom se shodneme. ;) Vezměme tedy fakta:

Tady vidím snižující se objem plynu na podzim 2021 oproti průměru z roku 2015-2020: https://ihsmarkit.com/research-analysis/caught-in-the-middle-european-gas-in-2022.html . Pokud vycházím z toho, že stávajícím rourám neklesá kapacita (proč by měla?), tak nechápu proč na konci roku 2021 šly Ruské dodávky plynu tak dolu oproti normálu. Bylo výhodné dodávat v roce 2019 za 500 kč za MWh. V roce 2020 za 400 kč za MWh. Proč nebylo výhodné v roce 2021 dodávat na podzim za 1500 kč za MWh? V té době byla očividně kapacita na trubkách volná, žádné sankce, kdokoliv si mohl objednat plyn z Ruska a dodat ho na Burzu. Ovšem pokud si pamatuju, tak prostě z Ruska teklo méně. Ano, Rusko plnilo smlouvy, ale nedodávalo za pro Rusko výhodné ceny na spotový trh, z jakého důvodu? V dané době byl pokud se pamatuji nízký tlak v potrubí (mohu dohledat). Kdyby se "kohoutek" přivřel v Německu, tak by byl tlak vysoký. Když se škrtí v Rusku, tak je tlak nízký -  čili mi to přijde, jako že se "kohoutek" utahoval v Rusku.

To, že se NS2 otevře až po sezóně a to nejspíš někdy v březnu 2022 byla vcelku hotová věc. Američanům se NS2 dlouhodobě nelíbil od roku 2016, ale Němci jim říkali, že USA do toho nemá co kecat. Německo vypadalo, že ho schváli, akorát to muselo projít jako všechno v říši Německou byrokratickou mašinerií viz: https://oenergetice.cz/plyn/certifikace-plynovodu-nord-stream-2-podle-nemecka-nijak-neohrozi-energetickou-bezpecnost-eu . Konkrétně měly příslušné lhůty pro schvalovací procesy vypršet v březnu 2022, kdy bych tak cca být Gazpromem očekával uvedení NS2 do ostrého provozu.

Co přehlížím?

Jináč všimněte si, že necituji ČT. Přestaňte na ní prosím svádět věci, za které nemůže. ;) Když bych chtěl zjistit, jaká byla úroda okurek, co si o dané věci myslí důchodkyně z horní dolní, nebo se podívat na československý týdenník, přípandě se podívat na nějakou dobrou českou klasiku typu "Adéla ještě nevečeřela," určitě si jí s radostí zapnu. Informace ale čerpám napříč spektrem. Děkuji za zajímavou a pozitivně lazenou diskuzi. :)

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (6)
Vaše doporučení:

přečíst (6) 16.08.22 14:37  ASD  (242772)

Kdyby se nás to nedotýkalo

Tak bych řekl dobře jim tak. Takto to vypadá když chce někdo poručit větru dešti. Už jednou tu takoví byli. Shodou okolností také z Německa.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:

přečíst (5) 16.08.22 14:28  Tomasso  (243566)

Naprosto šílený vývoj

Neotevření kohoutku není uzavřením kohoutku. Evropa opravdu žádný kohoutek neuzavřela, Rusko už naopak odstřihlo od dodávek několik zemí...

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (3) 16.08.22 14:24  Kurz  (206336)

500€ /MWh

Tak to bychom měli

Dneska růst o 10%.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (3)
Vaše doporučení:


Diskuze Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur, další stránky: 1 | 2 | 3 | Další »
stránkovat diskuzi po 10 | 20 | 50

Odkazy k diskuzi Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur

Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur - zdrojová stránka k tématu diskuze Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur.

Zasílání Denního souhrnu názorů na Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur e-mailem.

Přidat názor - vložte vlastní názor, doporučení, hodnocení nebo zkušenost k tématu Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur.


 Burza Prime 16:28 
Název Kurz Změna
 COLT CZ GROUP SE  677.00  +0.45% 
 ČEZ  880.00  +0.34% 
 ERSTE GROUP BANK A  1 104.00  +0.73% 
 GEN DIGITAL  570.00  +0.89% 
 GEVORKYAN  258.00  +1.57% 
 KOFOLA CS  304.00  +1.33% 
 KOMERČNÍ BANKA  782.50  +1.56% 
 MONETA MONEY BANK  102.20  +2.51% 
 PHILIP MORRIS ČR A  15 280.00  +0.13% 
 PHOTON ENERGY  43.00  -0.69% 
 PILULKA LÉKÁRNY  128.50  +2.80% 
 PRIMOCO UAV SE  935.00  +2.19% 
 VIG  757.00  +2.85% 
Komodity online
 Ropa 84.94 USD 28.06   
 Zlato 2323.94 USD 28.06   
 Stříbro 29.09 USD 28.06   
 Káva 227.58 USD 28.06   
 Cukr 20.31 USD 28.06   
 Bavlna 72.70 USD 28.06   
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.