Zhodnocení investice do PM ČR:
klady:
- pravděpodobné přijetí zákona o regulaci tabákové reklamy (17.února - 2. března 2003 v Poslanecké sněmovně), odhaduje se, že tabák. firmy vynaloží cca 1-1,5 mld. Kč ročně. PM ČR má podíl na trhu více než 80 % - úspora může činit 0,5 mld Kč (což je cca 182,-Kč/akcii), případně i ... vysoká pravděpodobnost odkupu akcií - viz loňské spekulace kdy PM ČR dosáhl ceny 12 766,-Kč (v reakci na tento postup v Japonsku) - investoři spekulovali na případný odkup i v případě PM ČR
- postupné snižování daně u právnických osob
zápory:
- klesající prodej v důsledku postupného zvyšování spotřební daně. (Přesto tento jev bude velice pozvolný - závislost kuřáka povede téměř vždy k "levnější náhradě" než k definitivnímu zavrhnutí tabáku. A aby si tito méně majetní kuřáci "nešoupali nohy ke konkurenci" PM ČR již v tuto chvíli nabízí náhradu nejoblíbenější značky Petry novou, podstatně levnější, značkou).
Seriózní odhady hovoří o poklesu prodeje o 1 % ročně, což v konečném důsledku není příliš významné číslo v porovnání s výše uvedenou úsporou na reklamě. V konečném důsledku se mi jeví investice do PM ČR jako jednoznačně pozitivní. Podobně tuto investici vnímají také obchodníci s c.p.: jako Wood a Company či CAIB, jejichž doporučení jsou 13 280,-Kč resp. 14 000,-kč. (jen pro úplnost právě tito obchodníci se nejvíce podíleli na masivních nákupech PM ČR pro zahraniční fondy v loňském létě).