Pochyby ohledně realističnosti simulace ztrát z dluhové krize všakvyvolává skutečnost, že potenciální ztráty z dluhopisů se v případětestů týkají pouze obchodních portfolií bank, nikoliv dluhopisů, kterébanka drží až do splatnosti ve své rozvaze. Podle průzkumu Morgan Stanley přitom evropské banky drží státní dluhopisy z 90 procent přímo ve vlastním účetnictví, a v zátěžových testech proto dopad nejhoršího scénáře na tato aktiva není zahrnut.
Čtyři ze šesti největších amerických bank vykázaly ve druhém čtvrtletí pokles zisku. Největší zaznamenala banka Goldman Sachs – 82 %. Částečným důvodem byla špatná sázka na to, že trhy se stanou méně volatilní. Zároveň musela banka zaplatit 550 milionů dolarů pro vypořádání se s regulátory, podle kterých mátla investory, když vytvářela cenné papíry navázané na hypotéky nízké kvality.
Výsledky velkých bank by byly horší, pokud by banky nepřistoupily k účetním operacím, které vytvořily 8 miliard dolarůdodatečných výnosů: Snížení rezerv na špatné úvěry a účtování zisků,které vznikají v závislosti na snížení hodnoty vlastních dluhopisů.Snížením rezerv vykázaly Bank of America, JPMorgan Chase a Citigroup každá dodatečný zisk dosahující přibližně 1,5 miliard. U Bank of America, největší banky v USA, představovala tato změna 38 % zisku před zdaněním, u JPMorganChase šlo o 21 %. Její výkonný ředitel Jamie Dimon uvedl, že sníženíočekávaných ztrát je dobré, na investory ale naléhal, aby tyto ziskynebrali v úvahu: „Vždy jsem to nazýval inkoustem na papíře. Nic toneznamená, O.K.?“
Šest velkých bank včetně Morgan Stanley a Wells Fargozaúčtovalo 3 miliardy „změny hodnoty dluhu“. Základem je účetnípravidlo přijaté v roce 2007 umožňující bankám oceňovat vlastní dluhopisy v tržní hodnotě a odrážet tak možnost zpětného odkupu dluhopisů, což ale baknovní domy činí jen zřídka.
Tyto účetní úpravy pomohly zamaskovat zisky, které mají skutečný význam – rozdíly mezi přijatými a placenými úroky. V Bank of Americatento zisk od prvního čtvrtletí poklesl o 6,2 %, objem úvěrů se snížilo 2 %. Její ředitel Brian T. Moynihan k tomu uvedl, že generovat růsttěchto klíčových příjmů je v situaci, kdy spotřebitelé nechtějízvyšovat své zadlužení, těžké.
(Zdroj: Businessweek)