Když listuji příspěvky za posledních několik měsíců a sleduji touhu určit cenu dnes večer a zítra ráno a tak pořád dokola samozřejmě s 50% jistotou správného tipu, tak mne napadá, že to možná bude trochu jinak, třeba tak, že ČEZ teprve pomalu hledá a dohání svoji "fair value" o započítávání nějakých pěti let dopředu (jak kdosi vtipně psal) zatím není řeč. Pravdou je, že růst byl trochu překotný, ale po transformačních změnách, kterými ČEZ prošel a ještě prochází, není ani divu. Strukturální proměna podobného rozsahu se těžko hledá v okolních zemích, alespoň mě nic nenapadá. Stačí si připomenout kde byl ČEZ před distribučkami a akvizicemi a kde je dnes, to je úplně jiný podnik po všech stránkách. Vzhledem k tomu, že další akvizice se nabízejí a efekt z již uskutečněných se teprve tvoří a privatizace taky jednou nastane, řekl bych, že konečný efekt z této megaakce přijde tak za 3 - 5 let a troufám si tvrdit, že bude pěkně mastný až tučný (samozřejmě pro akcionáře firmy). O zvyšující se energetické náročnosti "montážní haly Evropy" a pohodlnosti až lenosti civilizace v tomto prostoru dosud nepadlo ani slovo a dalo by se pokračovat dále.......
Pokud připustíte, že tento pohled na věc není úplně nesmyslný a jestli si podobný scénář dovedete představit, mohou se nabízet otázky typu : "Jde na ČEZu o koruny, desetikoruny a stovky nebo je řeč o jiných řádech? Je nutné vůbec se zajímat o cenu akcie ČEZu do okamžiku privatizace, vstupu do EMU nebo případně do okamžiku katastrofického scénáře (výbuch Temelína apod.)? Pokud jste ochotni přijmout naznačené směry vývoje, je odpověď jednoduchá. Stačí si akcie odložit pod polštář tak, jako to udělalo zde již pár investorů před několika lety a nesnažit se přechytračit trh. Dosavadní zisk těchto "vizionářů na ČEZu" se počítá dnes ve stovkách, u těch nejlepších i na tisíce procent z původních nákupních cen.
Už víte, proč není vždycky nutné dívat se pod kola jedoucího vlaku a je po všech stránkách užitečnější sledovat ubíhající krajinu, vychutnávat pocity objevitele a hlavně se soustředit na cíl cesty? Možná někomu tyto úvahy připadnou příliš prosté a někdo se může cítit i dotčen ve svém majestátu znalce trhu a marnosti pocitu velkého burziána, nevadí, hlavní je už konečně začít INVESTOVAT do perspektivních firem a jednou z nich je dle mého velmi silného přesvedčení i nadále ČEZ. Mimochodem, v každé příručce pro začínající i pokročilé investory se dočtete pořád dokola to samé, že investovat peníze na kapitálovém trhu znamená ochotu investora zbavit se radosti z utrácení peněz na více než jeden rok, ideální stav je podminěn investicí na 5-10 let, kdy dochází statisticky v průměru k největším ziskům za cenu nejmenšího rizika. Mnozí však tento základní zákon kapitálových trhů nechtějí praktikovat, někteří jej považují i za hloupost.Někdy k vlastní škodě a radosti obchodníků s CP.
Závěrem bych chtěl poznamenat, že jsem se nikdy netajil určitou averzí vůči příznivcům TA i když je svým způsobem pro jejich znalosti a hlavně nasazení obdivuji.Měl jsem možnost s několika z nich občas po delší dobu komunikovat a zajímavé bylo, že ačkoliv většina z nich byla patřičně hrdá na svoji schopnost nezávislého a skoro až nepřetržitého obchodování na všech možných trzích, převážná část z nich měla stejně uložené větší podíly svých prostředků na long v kvalitních titulech.
ČEZákům všech vyznání a barev zdar, přeje ještě "na long" Lomikar :-)))