Pakliže se jej nějaký spasitel nesnaží řešit za nás. Už zlomek současného nárůstu cen by přilákal nové investice, když jsou ale efektivní zdroje zatěžovány umělým zdražováním a jejich samotný vznik je v podstatě znemožňován (zkuste si vzít úvěr na novou uhelnou elektrárnu), výsledkem je to, co máme dnes. Ceny rostou, rostou a rostou a zdrojů rozhodně nepřibývá. Vítejte v nepřímo plánované ekonomice, dopadne vždy takto. Je to výsledek zcela uměle vyvolané nerovnováhy mezi poptávkou a nabídkou, která by na jakkoli otevřeném trhu nikdy nemohla v takové míře vzniknout, nikdy.
Příspěvky nebo odpovědi uživatele PJPrince
Toto je typický problém který se řeší sám
Hned se cítím líp
Není to spíš tak, že většinu těchto peněz ČEZ lidem "vzal" a oni z toho měli gigantische scheisse, protože:
- růst hodnoty akcií v rukou státu nám může být šumák,
- příjmy státního rozpočtu v podobě dividend skončí tam, kde řeknou Babiš, Fiala apod. (tedy bez pardónu povětšinou v haj*lu, přerozdělené k sobě, kamarádům, nesmyslným europrojektům apod.),
- emisní povolenky jdou na neefektivní nesmysly, které by se na trhu neprosadily samy,
- dary se předpokládám dávají hlavně kamarádům.
Je to zjednodušený pohled uznávám, pro obyčejného člověka v tom ale vidím jasné minus.
Důvod k okamžité žalobě
Už jsem tu četl různé nemsysly, ale toto je zatím vrchol. Pokud máte představu, že na cenu elektřiny má jakýkoli přímý vliv nějaký elektroboss, tak to je vážně směšné. Cena vzniká na trhu, tedy poměrem nabídky a poptávky, ničím jiným. Nad rámec toho se můžeme bavit jen o tom, kdo do tohoto mechanismu jak "hrabe", aby nabídka byla tak nedostačující, že ceny vyletí o 400+ % za rok. Faktorů je X, ale už vzhledem k loňskému vývoji je nabíledni, že stěžovat si můžete primárně u těch, kteří deformují trh omezováním cenově efektivních zdrojů resp. jejich umělým zdražování emisními povolenkami apod. Běžte za králíkem Fialou, ať to řekne soudružce Uršule apod., tam to začíná. Všechno ostatní je sekundární. Situace v ČR je částečně specifická, ale to sem teď nepleťme, na burze nevzniká cena nějakým tancem elektrobossů, ale na primárně politicky deformovaném trhu.
ten titulek
Lákavý, výrazný titulek != bulvár. Dělá to dobře, víc nic, bulvár je: Německo pomáhá Putinovi vysoušením Rýna, neuvěřite, co se objevilo na dně :-) A podobné pololživé clickbaitové nesmysly... Je to na hraně, ale prosazujte se ve stovkách a tisících zpráv denně titulkem typu: Prezidenta republiky navštívila na hradě skupina urbanistů...
O něčem svědčí...
...když se inflace 17,7 % považuje za poziivní zprávu a důvod k optimismu. Chápu očekávání vs. realita, ale tohle je tragédie a důvod k obavám, ať se na to podívám jakkoli.
Tesat
"Takže když to shrnu: zveřejněním prognózy kurzu koruny dala ČNB signál spekulantům/investorům, aby prodali CZK za devizové rezervy ČNB. Rychle, dokud je sleva."
Přesně tak to vidím, v mém okolí to udělala řada lidí. ČNB nabízí recept na cca 5-10% výnos horizontu (nejspíše) jednotek měsíců na její účet, protože to (za dramaticky nezměněných okolností, tedy bez velkého překvapení) prostě nemůže udržet. Přijde mi to bláznivé.
Rozumná analýza
Nedá se k tomu říci nic moc lepšího. Trh byl a pořád je nepochybně nafouklý, pokud se ale nestane něco velmi špatného (jako přetrvávající vysoké úroky, aby při refinancování zasáhly podstatnou část hypotékářů), nečekám žádné drama. Ceny budou přibližně stagnovat a inflace ukousne z reálné hodnoty patřičnou čast - rok, dva, tři, nikdo neví.
Kdo má nemovitost pro sebe (a nemá hypo tlak), neprodá, protože chce někde bydlet. Kdo to má jako investici (a nemá hypo tlak), tak ji bude držet dál. Zbytek jsou lidé, kteří to koupili z peněz navíc a nedostanou-li se pod tlak ve zbytku svého života, je jim to fuk. Hrají dlouhou hru, nespekulují na dražší prodej za rok nebo dva. A za 20 se jim to bohatě vyplatí, i kdyby cokoli, viz historický vývoj cen nemovitostí ve stabilnějších prostředích, než je to naše...
Pokud chce skutečně začít srážet inflaci tak rozhodně ne !
To je ale nesmysl. To poslední, co potřebujeme, je další manipulace s trhem a cenami, jsou to jedny z příčin současných inflačních tlaků.
Politika a obchod
Jsou to dvě věci, které spolu nemají souviset. Nabízí se to, rusofobové buou tvrdit, že to je ruský státní obchod, podpora Ruska, vydávání se někomu na pospsas... Já říkám, že to je obchod, který má pro obě strany své výnosy a náklady a obě strany v něm budou pokračovat, dokud se jim vyplatí. Nevidím od začátku rozumnou cestu v ignoraci Ruska coby dodavatele surovin, následky nakonec vidíme sami. Ano, Rusko asi prodá o něco méně plynu a levněji, ale my ho kupujeme složitě a draho. Kdo vyhrál?
Rozumné by bylo v obchodu pokračovat, hledat alternativy a zvolit postupně celkově lepší řešení, když nějaké bude existovat. Dnes neexistuje, a tak jsme hrdě bouchli do stolu a stejně hrdě trpíme. A to ani nemluvím o tom, zda to vůbec má nějaký smysl - podle všeho se k nám stejně dostane ten samý ruský plyn dráže akorát za něj alibisticky platíme (více) někomu jinému.
Sankce nikdy nezačaly fungovat druhý den
Tohle je docela velký optimismus. Začal bych axiomem: Sankce začnou rozkládat kohokoli, jde spíše o to, jak moc se tomu dokáže přizpůsobit. Šance KLDR nebo Kuby přežít to s hlavou nahoře jsou v podstatě nulové, Íránu trochu lepší, ale pořád velmi malé. Šance Ruska jsou vedle toho skoro nekonečné, otázkou je jen to, jestli budou chtít najít vlastní cestu. Západ jim ji ukázal, mají na co navázat, řekl bych, že stačí chtít, nejsou omezeni ničím jiným než sebou samými. A mají Čínu, která může být jistým mostem.
Vzhledem k ruské mentalitě bych nesázel na to, že to dokážou, možné to ale je. Každopádně platí jedna věc - "usankcionovat" někoho, komu chybí úplně elementární věci typu suroviny a potraviny, lze velmi rychle. Usankcionovat někoho technologicky je běh na dlouhou trať a pokud bych si dnes měl na něco vsadit (bez nějakých emotivních preferencí), pak bych řekl, že EU přestane dříve bavit svět bez ruských surovin než Rusko svět bez západních technologií...
A přijde klasický efekt
Data o ekonomice jsou dobrá, takže indexy půjdou do ... neboť Fed rázem nemá zábrany utahovat, protože problémy se zaměstnaností by bylo to jediné, co je zastaví. A ceny akcií žijí do značné míry z peněz zadarmo, ne z výkonnosti firem. Jak neobvyklý pátek.
účet v EUR?
Třeba Airbank. Ale úrok pochopitelně odpovídá situaci v eurozóně, takže 0,0nic (dnes 0,1), to už pak máte skoro jedno, jestli je běžný nebo spořicí...
Už mi to přijde jak za Orwella
OK, chytáte za slovo, chybí "v moderní historii". A pak bychom se mohli bavit o relativní vs. absolutní, ale to je jedno.
Navíc jdete zbytečně do historie, ona zásadně větší byla i po druhé světové, taková Británie tuším asi 240 % HDP (mimochodem to stáhli tuším na 40 během asi dekády, jen matně vzpomínámi). Ale to bylo skutečně z války. ČR válčÍ? Nebo je dnes v situaci, kdy by skončila X let trvající světová válka? Nevšiml jsem si. Nechci bagatelizovat Ukrajinu, ale my opravdu neválčíme, ani jsme léta neválčili. Nepřímo na nás dopadají následky blízkého konfliktu. Současné dluhy rozhodně nejsou primárně z války, ani v ČR, ani v EU. Jsou z let neodpovědného života na dluh, válka se teď jen "hodí", aby to bylo na co svést.
Ještě ta míra v článku chybí
1,75 je aktuální stav. A prognóza BoE je mimořádně pesimistická, výrazný hike prezentují jako bolestivý, ale nevyhnutelný, pokud to za rok nechtějí řešit 5%. Inspirace pro ČNB...
Již brzy...
Samozřejmě to možné je, po dnešku je krátkodobé neustřelení inflace závislé hlavně kurzu koruny, který ČNB zatím dokáže ovládat, ale jak dlouho? Jakmile se její možnosti vyčerpají, už má v podstatě jen sazby a když nebude konat... Je to katastrofický scénář, ale protože netuším, proč pan Michl dělá teď to, co dělá, tak může podobně mimo pro mě pochopitelnou racionalitu jednat za měsíc, dva, pět... Je to nešťastné.
Už mi to přijde jak za Orwella
Někteří lidé si v podstatě sami protřečí ve svých vlastních vyjádřeních a pan Michl se k nim koukám přidal.
"Tři klíčové podmínky pro snížení inflace, v pořadí podle důležitosti, jsou z mého pohledu následující. Za prvé, je nutné snížit míru zadlužování země. Za druhé, je potřeba zabránit mzdově inflační spirále. Růst mezd tedy musí odrážet růst produktivity práce, ne růst cen v ekonomice. A za třetí, je třeba držet úrokové sazby na vyšší úrovni, která brzdí ekonomiku."
Ať mi prosím někdo řekne, jak byly splněny:
- zadlužování země nadále eskaluje na nikdy nevídanou úroveň a plánuje se i na X let dopředu,
- mzdově inflační spirála se vesele roztáčí, už kvůli krokům vlády,
- 7 % za současné situace i vyhlídek dle dat ČNB (mnohem vyšší inflace v budoucnu je předvídána dnes než ještě před pár měsíci) není "vyšší úroveň".
Válka je mír, svoboda je otroctví, nevědomost je síla! Dodal bych lež je pravda. Ale ona stačí ta nevědomost jako síla...
To není cena brexitu ale cena nebrexitu
Ono zmizet z EU, aby si tam zavedli ještě větší nesmysly a ještě dříve, to skutečně není dobrá idea odchodu z Unie.
Měli šanci zbavit se nesmyslných byrokratických omezení, politických příkazů, ideloogický zákazů, stát se rozumnějšími, efektivnějšími, flexibilnějšími... Stal se pravý opak, tak se výsledku nelze divit. Pochopitelně to je složitá problematika, základ problému je ale zde. Žádný brexit ve smyslu změny směřování země se neuskutečnil, je to jen promarněná příležitost.
Chyba
Imo je to neudržitelné, reakce koruny na rozhodnutí jasně ukazuje, jak moc ČNB topí pod kotlem intervencí.
7 % je neudržitených, jen odkládá problém, jakmile propálí moc rezerv, stejně to zvedne. Považuji to za chybu.
Prezidentovy holubice tento čtvrtek nastupují
V podstatě souhlasím. Myslím, že nezvednou nijak nebo velmi kosmeticky, řeknou pár nemsyslů, koruna ulétne a v pátek to srovnají z rezerv. 10, 20 miliard to spraví... Takhle pojedou, než se to stane neudržitelným. A pk buď stejně zvednou sazby, nebo se smíří s eurem za 27, 30, kdo ví.
Jen jedna z možností, ale poměrně reálná.
Hyperaktivní autor.
Ještě se nestalo, že bych to nepoznal, trochu Parlamentnilisty-style ;-)
Ale Lukáše Kovandu jsem párkrát potkal, v řadě věcí s ním nesouhlasím, ale není úplně mimo. Jeho články čtu, s něčím se ztotožním, s něčím ne. Tento je asi nejlepší za hodně dlouho. U Trinity mám nějaké peníze a zatím mi je vždy převedli, kam jsem chtěl ;-)
Názory a diskuze
Burza Prime 16:29 | ||
Název | Kurz | Změna |
---|---|---|
COLT CZ GROUP SE | 679.00 | -0.15% |
ČEZ | 940.50 | +0.05% |
ERSTE GROUP BANK A | 1 094.50 | +0.78% |
GEN DIGITAL | 547.00 | -0.55% |
GEVORKYAN | 252.00 | -2.33% |
KOFOLA CS | 301.00 | +1.01% |
KOMERČNÍ BANKA | 774.50 | -0.06% |
MONETA MONEY BANK | 98.00 | +0.20% |
PHILIP MORRIS ČR A | 15 460.00 | +0.13% |
PHOTON ENERGY | 44.00 | -2.22% |
PILULKA LÉKÁRNY | 135.00 | -0.74% |
PRIMOCO UAV SE | 900.00 | -1.10% |
VIG | 715.00 | +0.42% |
Kurzy měn | |
Kurzovní lístek ČNB pro 20.06.2024 | |
USD americký dolar | 23.224 |
AUD australský dolar | 15.488 |
GBP britská libra | 29.460 |
BGN bulharský lev | 12.728 |
EUR euro | 24.895 |
HUF maďarský forint | 6.261 |
NOK norská koruna | 2.205 |
PLN polský zlotý | 5.761 |
CHF švýcarský frank | 26.080 |
TRY turecká lira | 70.745 |
Komodity online | ||
Ropa | 85.59 USD | 22:08 |
Zlato | 2358.42 USD | 22:08 |
Stříbro | 30.68 USD | 22:08 |
Káva | 229.35 USD | 22:00 |
Cukr | 18.94 USD | 22:00 |
Bavlna | 72.76 USD | 22:00 |