Kupní cena má být 15 miliard. A co za to ČEZ získá? Pořizovací cena Energotransu pro PT byla cca 500 miliónů korun, za tuto sumu to asi za komunistů postavili.
Aktiva Energotransu (ET) jsou 5,8 mld. korun, vlastní kapitál je 5,1 mld. korun, tedy cena je téměř trojnásobek účetní hodnoty ET. Náklady za rok 2010 byly 3,6 mld. Kč, výnosy 5,1 mld. Kč, čistý zisk 1,2 mld. Kč, PE je tedy 12, což je dost. Tržby z elektřiny jsou 2,4 mld. Kč (48 %) a z tepla 1,7 mld. Kč (34 %), tedy nevím, co říká mluvčí ČEZ o stabilizaci výnosů vyloučením výnosů z rizikové elektřiny. Zaměstnanců mají 165. Zdrojem tepla je kogenerační elektrárna na hnědé uhlí, o které však mají spory s dodavatelem. Po roce 2015 se má tento zdroj postupně odstavovat. Kromě elektrárny je ET de facto jen roura z Mělníka do Prahy, rozvody v Praze už jsou asi PT. ET má mít smlouvu na odběr tepla na 20 let.
Rizika? Cena a dostupnost paliva, jako nejvýznamnější nákladové položky. Od roku 2013 nutnost nákupu emisních povolenek, od roku 2016 zpřísněné emisní limity s nárokem na rozsáhlé technologické investice a závislost na státní podpoře (dotaci) kogenerace. Dále nutnost postavení nového paroplynového zdroje za dožívající hnědouhelnou elektrárnu, na kterou však má ET jen cca 2 mld. korun zdrojů (důsledek pravidelně vyplácené dividendy), není však zaúvěrován. Odpisy jsou ročně cca 350 mil. korun, stavby jsou odepsány z poloviny, technologie z 85 %. Bude se to tedy stavět z úvěru. Otázkou je, jaký bude potom zisk, a jaká cena tepla v porovnání s alternativami (např. plynová bloková kotelna, nebo solární teplárna).
Shrnuto: ze současného zisku by se 15 miliard splácelo cca 15 let. A po promítnutí negativních nákladových vlivů a stavby nové elektrárny na úvěr? Jaká bude návratnost?
Jak jsem již řekl, ET je hlavně roura do Prahy a smlouva na odběr. Kdyby si ČEZ postavil novou plynovku vedle Prahy a dostal smlouvu od Prahy na odběr tepla, nemusel by mít ET, měl by 15 miliard korun a nemusel by ztrácet teplo jeho vedením 20 km z Mělníka do Prahy.