SOS radí, jak postupovat
Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) kritizovalo v písemném prohlášení, které zaslalo naší redakci, Českou televizi za způsob, jakým řeší problémy s neplatiči.
Podle SOS chybí v dopise důležitá informace o období, kdy měl dluh na poplatcích vzniknout. "Údaj o období, ve kterém pohledávka měla vzniknout, považujeme za klíčový, aby si mohli spotřebitelé ověřit, zda skutečně zaplatili a případně bez vynaložení vysokých nákladů na hovorné doložit, že dlužníky nejsou," uvádí v písemném stanovisku Klára Přikrylová, která se v SOS věnuje právním otázkám.
"V žádném případě nezpochybňujeme právo ČT vymáhat dlužné částky, ani povinnosti koncesionářů za televizor platit. Nicméně postup, který ČT zvolila, považujeme za nešťastný," uvádí mluvčí SOS Ivana Picková a poplatníkům, kteří od ČT dostali varovný dopis, avšak jsou přesvědčeni, že poplatky řádně zaplatili, SOS doporučuje jiný postup než volat na placenou infolinku.
"Radíme jim, aby se před zaplacením informovali doporučeným dopisem u ČT na období, kdy své koncesionářské povinnosti údajně neměli splnit, a porovnali tento údaj se svými doklady," uvedla Picková.
Dodala, že podle zákona lze pohledávky starší více než tři roky považovat za promlčené. "My však považujeme za etické, aby skuteční dlužníci uhradili i starší pohledávky, protože usilujeme o korektní vztahy na trhu," podotkla Picková.
Databáze dlužníků obsahuje podle informace mluvčího ČT zhruba tři milióny jmen. Dlužníci mají na zaplacení 21 dnů. Pokud nezaplatí, bude na nich peníze vymáhat externí firma BSP Lawyer Partners soudně.