Tatra by měla brzy zvládnout zahájení sériové výroby vojenskéhostředního terénního automobilu označeného T-810. První zakázku na tatovojenská vozidla společnost získala od Armády České republiky. V jejívýzbroji má nahradit legendární vozidlo Praga V3S z padesátých letminulého století.
V tomto případě nejde z technického hlediska o "stoprocentní"Tatru, ačkoli na kapotě samozřejmě nese její znak. Vůz původně vyvinulaspolečnost Ross, která zaměstnala někdejší techniky Tatry. Vozidlo mátuhé nápravy a kapalinou chlazený motor od firmy Renault. Tatra sevýroby ujala poté, co podnik Ross zanikl, a podle vedení firmy vůzvýrazně zmodernizovala. Vojenskou zakázku za 2,6 miliardy korun všakprovázejí ustavičné komplikace, spory, podezírání a připomínky.
"Armáda v současné době šest kusů vozidelzkouší," prohlásil finanční ředitel Igor Vlček. Zkoušky by podle nějměly vést ke konečným připomínkám a následně k zavedení vozu do sériovévýroby. "Do konce letošního roku bychom měli české armádě dodat ještějednadvacet sériových vozidel, v příštím roce 304," upřesnil Vlček.Očekává se námitka, že vozidlo prý oproti schváleným parametrům ztěžklozhruba o tři sta kilogramů. Automobilka ale tvrdí, že přesně dodržujeveškeré podmínky smlouvy s Ministerstvem obrany; váha jednotlivých kusůse může lišit podle toho, jakou mají výbavu.
Do finále zřejmě spěje spor s Pragou Hostivař. Tato strojírenskáfirma měla na střední terénní automobil dodávat nápravy. Tatra jí letossmlouvu vypověděla, což zdůvodnila neplněním dohodnutých termínů akvalitativními nedostatky, a rozhodla se, že nápravy vyrobí sama.
Praga nesouhlasila. Obrátila se naarbitrážní soud, který by měl do zimy rozhodnout. Podle Vlčka je všakpravděpodobné, že se Tatra s pražským podnikem dohodne. "Budeme se o tosnažit, protože nejsme příznivci sporů. Snažíme se Pragu přesvědčit,aby žalobu stáhla. Nabídli jsme jí především účast na dalšíchprojektech," informoval Vlček. Automobilka zároveň projevila zájem, žeby Pragu případně koupila. "Uvažujeme o několika akvizicích a Praga jemezi nimi," řekl ředitel Vlček, ale odmítl uvést další podrobnosti.
Akvizice si Tatra zřejmě může dovolit díky zlepšujícím sehospodářským výsledkům. Loni meziročně zvýšila čistý zisk z pětimilionů na 261 milionů korun. Za osm měsíců letošního roku je už podleVlčka zisk oproti stejnému období loňského roku téměř dvojnásobný.
KOR