01.04.2008 - DAREK ŠTALMACH - Kraj Moravskoslezský - str. 04 Tatra chce získat nové trhy
Podle generálního ředitele Ronalda Adamse vede cesta k úspěchu přes specializaci na různé regiony
Kopřivnice - Ještě před pár lety by na budoucnost kopřivnické Tatryvsázel jen málokdo. Automobilka ale krizová léta pravděpodobněpřekonala a pomalu se začíná vracet na světové trhy nejen v civilním,ale i v armádním sektoru.
Po úspěšném zvládnutí armádních zkoušek nového středního nákladního automobilu pro českou armádu se
Tatramůže prosadit i v prostředí jedné z nejnáročnějších armád světa,zkouškami pro americkou námořní pěchotu nyní prochází bojový vůzzaložený na tatrováckém podvozku Wildcat. Současný rozmach automobilkyz pozice generálního ředitele kontroluje jeden ze spolumajitelů podnikuRonald Adams.
* Jste ve funkci rok a půl, jakých změn v podniku si nejvíce ceníte?
Nejdůležitější je, že se nám podařilo zaměstnance přesvědčit, že je
Tatra perspektivním zaměstnavatelem a získat je na svou stranu. Zaměstnanci nás podporují a to je největší jmění každé společnosti.
Adams: Problémy s Pragou byly politicky ovlivněné
* Kolem Tatry byl v poslední době rozruch hlavně kvůli armádní zakázcena dodávku nových středních nákladních automobilů. Problémy byly hlavněs váhou vozidel. V čem ty problémy spočívaly?
Šlo vlastně onedorozumění. Podepsali jsme smlouvu, ve které byly jisté specifikace amy jsme při nich vycházeli z norem ISO, Evropské unie i z českýchnorem. Ale zástupci armády si výraz pohotovostní hmotnost vykládalijinak než my. A tak jsme museli vozy upravovat, protože zákazník mávždy pravdu. Je to ale pro nás poučení, příště budeme důsledněji trvatna přesné specifikaci požadavků zákazníka, abychom podobným problémůmpředešli a nepřidělávali si zbytečné problémy.
* Problémy byly ale také s převodovkami a nápravami, které měla dodávat společnost Praga.
Problém se společností Praga byl částečně zpolitizován. Něco podobnéhojsme zažili také při zakázce pro izraelskou armádu, ale tady to bylopoliticky mnohem špinavější. Angažovali se v tom bývalí politici, kteřív Tatře nikdy nebyli, ale věděli vše nejlépe. Nebylo to ale stranickyrozdělené na koalici a opozici, ti politici vystupovali podle svýchzájmů napříč politickým spektrem. Kvůli problémům při armádníchzkouškách jsou dodávky nových automobilů ve skluzu. Zvládnete dodatauta v termínu, nebo se dodávky celé posunou? V průběhu čtyř až šestitýdnů bychom měli harmonogram dodávek srovnat. Příčiny skluzu jsou alena obou stranách, protáhly se testy, vojáci ale měli požadavky naněkteré změny, takže se auto za pochodu upravovalo. Navíc má armádadenní limit, kolik vozů může maximálně převzít. My sice máme vyrobenovíc automobilů, ale s předávkou musíme čekat.
* Ozvali se vám v souvislosti s ukončením zkoušek zájemci ze zahraničních armád, že by chtěli nové vozy koupit?
Vím o dvou případech, kdy se představitelé zahraničních armád o naševozy vážně zajímali, chtějí je i civilní firmy, ale zatím jsme s nikýmzávazně nejednali.
* V jakém stavu jsou námluvy Tatry samerickou námořní pěchotou, kde jste v minulých měsících absolvovalizkoušky s vozem Wildcat?
Zatím tam jen testujeme, zástupciarmády Spojených států nás vyzvali, abychom se těch zkoušek zúčastnili.Tatry si všímají už tak čtyři až pět let a velký vliv na tom mělanapříklad i naše zakázka pro izraelskou armádu. Americká armádapotřebuje odolná vozidla s vysokou nosností a průchodností terénem. Avšechny tyto požadavky naše automobily splňují.
* Jak tedy vidíte šance na získání této prestižní armádní zakázky?
Zkoušky probíhaly v těžkém terénu s plným zatížením a velitel, který mátyto zkoušky na starosti byl nadšen. Kromě nás tam byli i našikonkurenti, naší velkou výhodou ale je, že díky unikátnímu podvozku
Tatramůžeme nabídnout podstatně vyšší nosnost i lepší pancéřování, nežkonkurence. Nechtěl bych se mýlit, ale byl bych překvapený, kdyby tonevyšlo.
Prodej má zvýšit specializace na regiony
* Jakou vidíte budoucnost automobilky v civilním sektoru?
Chceme jít cestou specializace na jednotlivé regiony, připravovatnabídky na míru. Poslali jsme například naše vývojové pracovníky doAustrálie, kde si prohlédli jak prostředí dolů, tak ropná pole.Přestože jde o jeden kontinent, jsou tato prostředí naprosto odlišná anaše vozy pro ně nejsou optimálně řešené. To chceme změnit apřipravovat našim zákazníkům nabídky na míru.
*
Tatra spoustu trhů ztratila, asi bude těžké se na ně vrátit.
Nikdy není lehké získat nového zákazníka. V dobách plánovanéhohospodářství jsme vyráběli 15 tisíc aut ročně, ale po roce 1989 se trhyrozpadly amy ...