Čeští strojaři chtějí vydělat na autech
ZUZANA KUBÁTOVÁ
5.10.2005 Mladá fronta DNES 233 , s. 3
Brno - Šéf a spolumajitel Holdingu Vítkovice Jan Světlík vidí budoucnost
firmy v automobilovém průmyslu. A podobně uvažuje i řada dalších šéfů
českých podniků, kteří se včera sjeli představit své plány na Mezinárodní
strojírenský veletrh v Brně. Společnost Vítkovice Cylinders, největší
evropský výrobce vysokotlakých lahví na zemní plyn a součást Světlíkovy
skupiny, se chystá k velké investici, aby využila rostoucích cen ropy a
tím i zájmu o jiné formy pohonu. "Celkem investujeme do projektu, který
nemá ve světě obdobu, ve třech etapách do roku 2010 miliardu korun," řekl
včera Světlík. Během příštích tří let vybuduje ostravská firma nový
provoz na speciální lahve na stlačený zemní plyn pro pohony automobilů.
"Pro automobily jsme začali tyto lahve dělat v Polsku před třemi lety.
Dnes nestíháme uspokojit poptávku, musíme objednávky odmítat. Zájem dál
roste," říká šéf firmy Vítkovice Cylinders Jaromír Šiler. Na světě jezdí
zatím jen asi čtyři a půl milionu aut s motorem na zemní plyn, více než
polovina z nich v Brazílii a Argentině. Poptávka po plynu - a tedy i
tlakových lahvích - však rychle stoupá. "V Evropské unii je dnes už
třináct automobilek, které sériově vyrábějí auta na zemní plyn. V USA
jich je třicet, v Japonsku produkují tyto vozy všechny automobilky. Naše
marketingové studie dokládají, že návratnost investice do programu
automobilový plyn nepřesáhne pět let," říká Šiler. Vítkovičtí výrobci
chtějí využít svou originální technologii výroby velkých lahví určených
jak pro auta, tak pro plnicí stanice. Jejich metoda, kterou vyvíjeli řadu
let, umožňuje výrobu v obrovských objemech a za cenu mnohem nižší než při
dosud běžně používaných postupech. Už dnes automobilové lahve s úspěchem
vyvážejí do Jižní Ameriky či na Ukrajinu. Společnost se dívá i dál a
mluví o pohonu budoucnosti, vodíku. "Ve třetí fázi našeho projektu se už
soustředíme na vodíkový program," řekl Světlík, podle něhož by právě
kolem roku 2010 měl přijít nástup vodíkových automobilů. O plánech výroby
pro automobilky na brněnském veletrhu mluví i řada dalších firem. Gregor
Münstermann, šéf největší hutě v zemi Mittal Steel Ostrava, včera
potvrdil, že jeho mateřský koncern připravuje v moravskoslezském regionu
či v sousedním Polsku nový závod na automobilové plechy. "Definitivní
rozhodnutí už brzy padne," řekl, ale o výši investice nemluvil. Celý
nadnárodní koncern Mittal se chystá ve střední Evropě své zaměření na
automobilky dál posílit a právě teď k tomu dokončuje strategii. "V Česku,
na Slovensku a v Maďarsku se bude do roku 2008 vyrábět zhruba 1,8 milionu
osobních aut, a to nepočítáme s definitivně nepotvrzenou investicí do
automobilky Hyundai. Určitě toho budeme schopni využít," říká Ladislav
Král, ředitel firmy Nová huť - Válcovna za studena, která dodává výrobcům
autosoučástek speciální pásy například na táhla kapot a motorů. Podobně
mluví i tuzemští výrobci autokol, ložisek, zámků a dalších dílů do
osobních vozů.