Úpis akcií CME a využití prostředků na další růst
Společnost CME dnes, 23. března, kolem deváté hodiny večer, uzavře upisování akcií nové emise v základní výši 150 mil. USD a po uzavření trhu Nasdaq bude úpis oceněn. Z tohoto důvodu je zítra, 24. března, suspendováno obchodování s titulem na BCPP v čase od 8:00 do 15:30, aby se na obou trzích obchodování začalo současně. Bylo tak rozhodnuto na základě požadavku emitenta. Podle vyjádření burzy nejde o neobvyklý počin, jelikož se jedná o významnou korporátní událost. Důvodem je snaha předejít odlišnému vyhodnocení úpisu a tím poškození zájmu investorů na jednom z trhů.
Společnost CME plánuje využít prostředky z emise k vylepšení své peněžní pozice pro případ možných akvizic. Ta byla ovlivněna nedávnými akvizicemi v Rumunsku a na Slovensku. Další prostředky chce využít k běžné provozní činnosti, především na Ukrajině. Tam společnost plánuje rozšířit svoji vysílací síť nákupem lokálních licencí, aby byl její reklamní čas lépe prodejný. Nakonec k vylepšení internetových služeb, které společnost poskytuje a sledovat tak trend nových technologií.
CME zamýšlí pokračovat a rozšiřovat lokální produkci, ve které vidí velký potenciál. To klade zvýšené nároky na kontrolu provozních nákladů. Především v České republice a na Slovensku jsou tyto náklady extrémně vysoké v porovnání s Rumunskem, které je modelem pro celý region. Provozní náklady Pro TV jsou na úrovni 46 mil. USD, zatímco u TV Nova je tento údaj až na úrovni 120 mil. USD. Zejména sloučení části produkce pro slovenský a český trh může přinést určité synergie a dlouhodobě udržet (u TV Nova)/vylepšit (TV Markíza) EBITDA marže na úroveň 40 %. K tomu by měly přispět i změny v cenové politice týkající se reklamy. Ty dlouhodobě v ČR stagnovaly, což není normální situace i z pohledu celkových podílu výdajů na reklamu v televizi (v ČR kolem 45-50 %, běžně kolem 60-65 %) a v tisku (v ČR kolem 35 %, běžně 25-30 %). I to nasvědčuje, že ceny reklam v TV jsou nízké a je nutné přistoupit k zásadním změnám, i za cenu ztráty některých inzerentů. Pozice TV Nova je tak dominantní, že zadavatelé reklamy nemají jednoduše možnost ji obejít. Reklamní čas je totiž omezen a není možné ho zvýšit podle vlastního uvážení té které televize.