to je dlouhý...
Závist nechme stranou, je lidská.
První analogie je lichá a neaplikovatelná; poukazuji na dynamiku ekonomiky právě proto, abych vymezil rozdíl mezi lidskou společností a přírodní determinací. Právě chápání ekonomiky jako determinovaného (a predestinovaného) prostředí je imho největší chybou - lidská společnost logos utvářející principielní rámce realizace existicence dynamicky proměňuje; není apriori predestinována fixním logem (jakkoli aposteriori samozřejmě ano), nýbrž naopak - apriori predestinuje logos.
Druhá analogie je lichá a neaplikovatelná stejně tak - chápání logu a metalogu (řádu a řádu formování řádu; řádu v němž lidská společnost existuje) je věcí funkční (principielní) úvahy a nikoli úvahy historistické. Dynamikou rozhodně nepoukazuji na historickou dynamiku realizace (ta je aposteriorní... pouhý automatický důsledek) ale na dynamiku funkční (principielní dynamika).
K názornému dovysvětlení své odpovědi na druhý odstavec uvedu příklad rozdílu mezi náhledem historistickým a funkčním: "A vymyslela se náboženství, aby bylo možné davy hladových a nespokojených lidí aspoň trochu kočírovat"... Funkční chápání se takovým projevem nezabývá; je zcela pomýlený. Kritickým, v rovině principů, je moment přechodu od mytologie k zákonu; koknrétní instituce pak mohou nést v různých hiostorických obdobích projev obého: Katolická církev je zbytněním objevení Zákona stejně jako (jindy v historii) projevem úpadku zpět do mytologického pojetí světa. Navíc ta pragmatická rovina nazírání "je to jen o manipulaci" je zjevně paušalizující a tedy mylná.
Další dva odstavce jen utvrzují dříve ustanovený mylný přístup a nepřináší žádný nový argument... příště pls kratší... není třeba tolik omáčky; též se orientuji ve faktografické historii :) .
"Ubývání kvality orné půdy" je fenomén konkrétní realizace, snaha spojit jej ironicky s principielním pojmem "dynamika logu lidské společnosti" poukazuje jen a pouze na míjení se v pochopení toho, nač jsem poukazoval.
"Co nás opravňuje věřit, že při klesající produkci potravin bude moci na Zemi žít rostoucí počet lidí ?"
Odpovím otázkou: "Jak nás pár vytržených faktografických dat může přesvěčovat o degeneraci (principů) logu takovým způsobem, který (v konkrétní realizaci) povede k úbytku produkce potravin?"
Další odstavec je jen rétorickým postupem bez obsahu; navíc bych řekl nevalné úrovně ;)
Merkantilismem poraženým jsem měl ny mysli mylné principielní chápání původu bohatství společnosti, spočívající v představě, že tímto zdrojem je "hromadění drahých kovů". Správným (současným) principielním chápáním (které nám 1776 přinesl morální filosof Smith) je určení zdroje bohatství ve směně, nikoli v "hromadění zásob". Díky bohu, že toto je "za námi"... Bohužel stále mnozí nepochopili <<< na to jsem narážel.
ad post scriptum: beru jako dodatek a off topic... nerozvinu s ohledem na absenci linku ke core tématu a na již tak přespřílišnmou rozsáhlost příspěvku.
LZ