Řada publicistů srovnává Vaše působení s Vaším předchůdcem Václavem Havlem. V čem se s ohledem na filosofii myšlení o státnosti liší Vaše působení od období, kdy byl prezidentem Váš předchůdce?
Václav Havel (a jeho specifická ideologie, pro kterou nemám lepší název než havlismus) byl absolutně jiný svět. Trh nazýval hokynářstvím, místo demokracie chtěl elitářskou postdemokracii, místo konzervatismu a tradičních hodnot prosazoval modernistické boření existujícího lidského řádu. Byla to spíše ozvěna francouzského jakobínství než britský konzervativní princip klasického liberalismu. Bylo to extrémní levičáctví. Tyto věty jsou jen stručným naznačením zásadních rozdílů mezi námi dvěma, není to vážné pojednání o Václavu Havlovi.
Měl bych ale snad také alespoň zmínit jeho kosmopolitismus proti mé důvěře ve stát, ve kterém žijeme. Byl to také výbojný zahraničně-politický intervencionismus (a humanitární bombardování) místo respektu ke kterékoli zemi světa. Ale to už začíná být spíše než odpověď na Vaši otázku nástin osnovy k delšímu textu na toto, pro naši zemi stále ještě, nebo spíše zase znovu tak klíčové téma. Myslím, že i Poláci tomu dobře rozumějí.
www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Vaclav-Klaus-Po-des ... .
Podle novináře velcí někdy čelí malým, ale i když prohrají, často jen dočasně. Důkazem toho je, že po pádu v roce 1998 se Klaus stal o pět let později prezidentem. A stejně tak si na výhru počkal Miloš Zeman, který je prezidentem nyní. „Díky bohu, že žijeme v demokracii. Jinak by se už na Staroměstském náměstí stavěla pro Klause hranice,“ uvádí Plesl.
www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Muze-dojit-i-na-Kal ... .