Ale, samozrejme. Vzdyt to pisi. Pokud se forwardowa krivka obrati nahoru, tak short uzavru.
Vedle toho samozrejme prichazi i v uvahu varianta, ze ceny elektriny pujdou nahoru, ale forwardova krivka se neobrati. Pak babo rad. Nicmene, to jsme tu meli loni na podzim. Ceny vystrelily skoro ke 40 EUR, ale forwardova klesala. Behem pul roku jsme testovali nova minima.
Takze, pro mne je forwardova krivka hlavnim indikatorem, aktualni cena elektriny a jeji trend pomocnym indikatorem a cena akcie pomerne nevyznamnou velicinou. S cenou jde hybat ruznymi intervencemi klidne +- 50 Kč, tak proc se nechat znervoznovat.
PS.
Ja zatim situaci nevnimam ani nahodou tak, ze ceny elektriny zacaly stoupat. Po velmi prudkem poklesu se cena trochu zotavuje. Forwardova krivka ceny vsak miri neomylne dolu a nevidim ani naznaky, ze by se narovnavala. Situace zatim vypada v pytli na nasledujicich 5 let!!!! Tak jake oziveni?
Samozrejme, muze nastat cosi nepredpokladaneho a ceny pujdou nahoru. To je jasne. Jenze co?
Oziveni ekonomiky (pokud prijde) bude anulovano navysovanim podilu OZE a usporami spotreby.
Povolenky CO2 - to s cenou trochu pohne, pokud tedy stoupnou.
Elektrovehikly - to je nejvetsi neznama. To by mohlo spotrebu slusne zvysit. Ale, pokud to nebude protlaceno legislativne, tak bude nabeh pomaly. Kolik by jich vsak muselo byt, aby se to nejak vyrazne projevilo? Vyjdu-li z toho, ze spotreba je cca 0,2 kWh/km a budu pocitat 10.000 km za rok, tak jedno auto rocne spotrebuje 2 MWh. Kdyby jich bylo v CR 1 milion, tak to udela 2 TWh. To je slusnych cca 3% spotreby CR, ale zadna bomba. Pro srovnani, v dobe, kdy ekonomika roste, roste spotreba o 1-2% rocne. Zmena teploty vzduchu o 1°C udela zmenu spotreby o cca 1%. Rozdil mezi zamracenou a jasnou oblohou udela na prelomu brezna, dubna cca 10%.
Ovsem, pokud si nekdo poridi elektrovehikl, tak si mozna take poridi FVE panely, aby jezdil "zadarmo". Podle meho nazoru, nastup elektrovehiklu vyvola druhou vlnu instalace FVE. Na provoz jednoho auta (10.000 km rocne) by stacil panel cca 2 kWp, asi 16 m2 panelu.
Protoze baterie elektrovehiklu ma, zda se, delsi zivotnost, nez zivotnost auta, tak se nabizi moznost, vyuzit baterii auta take pro akumulaci prebytecne energie z FVE a tu energii pouzit treba vecer.
Takze, nakonec to s vlivem elektrovehiklu muze pro velke vyrobce dopadnout uplne jinak. Spotreba elektriny sice nominalne stoupne, ale bude vyrabena distribuovane. A to bud pro vlastni potrebu nebo formou neco za neco. Treba zamestnavatel nebo shoppingcentrum muze nainstalovat panely a zaparkovana auta pouzivat k vyrovnani sve vyroby a spotreby. Pri prebytku bude nabijet, pri nedostatku si treba i cucne.