Nikde se ještě nezmiňuje jedna důležitá, řekl bych pro hodně lidí nepředstavitelné důležitá a to je vliv na komunikace. Vozovky se navrhuji na určitou intenzitu dopravy a zatez. A pokud na to pustíme 2xtezsi auta, nedejbože ve stejném počtu vozidel jako teď, tak životnost komunikaci klesne na 1/3! Takže k infrastruktuře nabíjení můžeme přidat ještě kompletní renovaci silniční sítě:-)
Elektrická auta: Blíží se bod zlomu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Elektrická auta: Blíží se bod zlomu - Diskuze a názory
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Šíříte tu bludy. Žádný elektromobil není 2x těžší jak stejně velké spalovací vozidlo. Konkrétně mé je těžší jen o 100kg oproti dieslovému vozu.
Stejně tak tu šíří bludy i jiní. Ryhlost degradace baterie se ve vozidle nezvyšuje s věkem, ale naopak snižuje. Doporučuji si na tohle téma najít nějaký odborný článek.
Akcelerace elektromobilu fakt není menší, ale naopak je právě jedním z wau efektů u těchhle vozidel. Samozřejmě jen tehdy, pokud automobilka úmyslně neomezí výkon motoru. Baterií to ale není.
Velmi diskutovaný dojezd je takový, jaké auto si pořídíte. Většinou o něco menší, než udávají výrobci, ale není to taková hrůza. Hrůza je to jen na dálnici, kde ten propad v dojezdu je už razantní. A také je dojezd menší u řidiče který nemá zkušenosti s elektromobilem. Řídí se prostě trochu jinak a je potřeba se to naučit. Nováčci bývají obvykle nadšení z razantní akcelerace a tak zbytečně na to šlapou, čímž klesá dojezd. Defakto je to pak závodní styl jízdy a ten je i u spalováků odměněn vyšší spotřebou a klidně až poloviční dojezdem. (opravdu není závoděním stabilní jízda 140 mimo město, ale využívání výkonu motoru, a kroutícího momentu na max při akceleraci. Znají všichni co jezdí na závodní okruhy)
Neoddiskutovatelná je výhoda ceny u elektra. Né ta pořizovací, ale ta provozní. Z té jsem nadšen naprosto nejvíce. Pokud si ale pořídíte starší elektro vůz, tak se dá něco ušetřit oproti staršímu spalováku.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Žádné bludy, ale zkušenost se 2 lety jezdění na elektriku. Ještěže ten křáp patřil zaměstnavateli, sám bych to nechtěl ani zdarma. Nakonec to jezdilo jen po areálu a ven leda pro svačinu do blízké samošky, aby se to nemuselo v kopci odtahovat.
Vámi citované doporučení číst "odborný článek" ohledně degradace baterií? LOL, jsem elektrikář skoro půl století a s bateriemi jsem denně přicházel do styku, prostě rychle odcházejí a navíc jde u auta o nevhodný měkký zdroj - o tom si zase přečtěte něco vy.
Nevěřte tolik teorii, strom praxe se zelená! (J. W: Goethe)
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
To bude ten problém. Vozidlo patřilo zaměstnavateli a každý kdo do něj vlezl, tak se k němu podle toho choval. Obzvláště když je to přece to nechtěné vozidlo které znamená změnu. Nechci ale řešit jak se kdo k vozu choval. Jistě to ale nebylo dobře pokud bylo vozidlo na odpis po dvou letech. I já jsem zažil fungl novou firemní Octavii ve verzi RS, kterou měl zaměstnanec jen převézt asi 1000km k šéfovi. A protože nebyla jeho, tak zajížděl s nohou na podlaze. Výsledek byl motor bez oleje při 2000km a nadále mizící olej.
Že jste elektrikář? No a co? Za svou praxi jsem se setkal se spoustou né moc dobrých elektrikářů. Třeba to ale není váš případ. Pokud ale nemáte zkušenosti s bateriemi pro elektromobily a tak je srovnáváte s bateriemi z bůhví čeho, pak srovnáváte hrušky s jabkama.. Jistě jste nepracoval před x lety s moderními bateriemi. :-D Já netvrdil že baterie bude lepší. Ona degraduje pořád, ale čím dál pomaleji. Viz graf kapacity v závislosti na ujeté vzdálenosti.
www.hybrid.cz/i/auto/zivotnost-kapacita-baterie-el ...
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Ale vždyt jde přeci o princip jako celek. Je to jednoznačná energetická blamaz! Ach jo.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Jojo, dávám za pravdu. Já jen netusil, že tolik lidí, co bojují za elektroauta, chybělo tak dlouho ve fyzice:-)
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Jistě máte v určitých věcech o bludech pravdu, ale jsou úplně mimo článek. Celý uveřejněny článek je jeden velký blud. Viz má reakce níže.Vážený pane redaktore, příště než něco vypustíte do světa, tak by bylo vhodné se nejdříve pořádně zamyslet a pak teprve něco psát.Za prvé, fuzni elektrárna. Cituji:"jediná elektrárna by mohla nabídnout mnohem více energie, než celý svět potřebuje, pokud jich budeme schopni vybudovat dost." BUDE TEDY STAČIT JEDNA, NEBO JICH BUDEME MUSET VYBUDOVAT DOST, ABY BYLO VICE ENERGIE, NEŽ CELÝ SVĚT POTŘEBUJE???Za druhé. Píšete o nárůstech prodejů elektromobilů a poklesu prodejů spalovacích motorů. Jako příklad uvádíte Německo. Přijde Vám v pořádku, že prodeje elektromobilů rostou na základě rostoucích dotací a spalovací motory klesají na základě umělé stoupajících cen vozidel? Přijde Vám v pořádku, že z daní obyvatel je přispívání pár jedincům na nakup elektromobilu? Z daní mnoha obyvatel, kteří na koupi nového vozidla nikdy v životě nedosáhnou?Za třetí: uvádíte, že se cena ropy nevyhnutelně zvýší, zatímco cena elektrické energie musí klesnout. Koronakrize si myslím jasně ukázala, kam povede snížená poptávka po ropě. Co se elektrické energie týče, s vyšší poptávkou bude růst i cena. Nehledě na to, že náklady na vybudování infrastruktury pro elektromobily a přenosových sítí budou enormní!!!Kdo to zaplatí? Elektrárenské společnosti???!!!Tohle Vám přijde jako velmi ekonomické a ekologické?Vydáváte se za ekonoma, ale na základě tohoto článku bych Vám určitě svěřil své peníze.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Výhodná provozovací cena je jen dočasná iluze. Nafta a benzín jsou komodity zatížené spotřební daní, která aktuálně činí kolem 30% prodejní ceny. V okamžiku, kdy rozšíření elektromobility začne stát za řeč a začne v jejím důsledku ubývat aut se spalovacími motory, přenese se tato daň i na elektromobily, protože stát ty peníze potřebuje a údržba silniční sítě se elektromobilitou nijak nezlevní.
Náklady dále zvýší nabíjení z veřejných nabíječek, kde cena elektřiny rozhodně neodpovídá ceně kterou platíte doma. Do konstrukce ceny vstoupí atraktivita nabíjecí stanice stejně jako je to u klasických pump (už dnes existují na německých dálnicích nabíječky, kde cena za 1 kWh přesahuje 25Kč). Dále do ceny vstoupí rychlost nabíjení (rychlejší nabití = vyšší cena) a také množství odebrané elektřiny za určité období - to zrealizují věrnostními programy, díky čemuž nepůjde zjistit jednotkovou cenu za kWh, resp. bude se neustále měnit podle toho kolik se s autem najezdí.
Další tlak na provozní náklady vytvoří cena pojištění a cena oprav. Cena baterie tvoří zásadní položku v ceně vozidla a je to komponenta kterou servis neopravuje - i malé poškození znamená její kompletní výměnu.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Počítám s tím, že elektřina zdraží. Možností jsou solární panely na střeše domu, které stále zlevňují. Na nich mi stát elektřinu danit nebude. Veřejné nabíjecí stanice mne nezajímají, protože 95% nabíjení řeším doma. Prostě není důvod nabíjet jinde. Jedinou vyjímkou jsou dovolené kdy je pak potřeba použít rychlonabíječku. Zde s vyšší cenou souhlasím, protože tohle nemá být hlavním zdrojem nabíjení. Momentální cena za rychlonabíjení je stanovená tak, že je poměr Kč/km nepatrně nižší jak u dieslového auta.
Cena pojistky je zatím nižší z důvodu nízké nehodovosti elektromobilů. Jejich řidiči jezí většinou klidněji. Do budoucna ale věřím ve zdražení. To ale neovlivníme nikdo a budem platit všichni
Cena za servis je pro mne něco neuvěřitelného. Za dva roky jsem u starého vozidla zaplatil za servis jen 2000Kč. V ceně byla garančka po 5 letech a výměna chladící kapaliny. Chladící kapalina se u mého vozidla mění co 5, nebo 7 let. Podle toho která. Co se týče výměny baterie do budoucna, tak i s ní počítám. Pořídím novou a starou chci použít k solární elektrárně na domě. Tím si opět slevním náklady na elektřinu doma. Takže defakto za cenu 200 000 tisíc získám né jednu baterii, ale vlastně dvě. Stará baterie z elektromobilu může ještě v pohodě fungovat dalších 10 let na domě.
Nevidím tu budoucnost tak černě jak píšete a určitě nechci řešit debaty co ostatní. Každý má možnost zvolit do čeho sypat peníze. Jestli investovat do úsporné budoucnosti, nebo žít jen dneškem a zítra nadávat nad vysokými náklady.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Při vší úctě, životnost baterie po 10 letech provozu je velice spekulativní věc, která prakticky není odzkoušená. Černě to taky tolik nevidím, ale váš nadšený pohled má do ekonomického pohledu daleko. Ekologicky v místě používání je eauto super, o tom žádná, ale jak dojde k masovém rozšíření, když cena eaut klesá zatím jen minimálně a to z vysokého počátku. Pokud v současnosti mám na výběr normální benzín za 300 tis a totéž eauto za minimálně 2,5 násobek, co si asi vyberu? A kolik je těch, kteří si to za a) mohou dovolit b) mohou nabíjet doma c) projezdí tolik, aby se jim ta elektřina vyplatila? Zatím naprosté minimum a zatím to nevypadá, že by se něco v tomto v dohledné době změnilo, možná až výrazně zlevní baterie a projeví se to na ceně aut. Náklady na provoz jsou sice na polovině, ale to musím najet cca půl milionu kilometrů, aby se to vyplatilo. Kolik takových aut bude? Stovky, možná tisíce... A cca dvě třetiny lidí vůbec nemají možnost nabíjet doma, takže to je další dost zásadní překážka dalšího rozšíření. Jsem realista, akcie jsou jednoznačně přestřelené, koneckonců to říká i sám Musk. Další vývoj bude záležet na tolika okolnostech, že bych si netroufl předpovědět vůbec nic a to se předpověďmi profesionálně zabývám. Neznámých je příliš mnoho stejně jako potenciálních rizik.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
dobrý názor
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Důvod nabíjet jinde je. Třeba na nabíječkách u hypermarketů Lidl, kde je elektřina zadarmo.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
A co si s tím autem počnete až vám klekne baterie někde uprostřed lesů, protože nejbližší nabíječka, na kterou jste spoléhal, nebude třeba fungovat ? U benzíňáku máte šanci, že vám vypomůže kolega motorista jedoucí kolem. Ale půjčí vám svou elektřinu kolemjedoucí elektromobilista ? A navíc, když jedete benzínovým autem, můžete si s sebou vzít kanystr benzínu pro případ nouze. U e-auta nic takového nepřichází do úvahy. A co v případě havárie, když začne auto hořet ? Hasiči si s tím zatím moc neví rady a teprve koumají, jak na to. CO jsem četla, tak jedinou možností je ponořit celé auto do vody. To znamená ho prakticky zničit. Zaplatí vám pojišťovna celou hodnotu vozu ? POchybuji.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Proč bych měl zůstat stát někde v lese? Vy jste už někdy takhle nedojela a autem? Ze začátku jsem měl ale stejné obavy jako vy ohledně dojezdu a stále jsem vysel očima na tom ubývajícím čísle na palubovce. Dnes ho už skoro neřeším, protože vím že dojedu všude kam potřebuji. S elektrem prostě vždy vyjíždím z domu s plně nabitou baterií. To spíše udruhého auta které je diesel musím myslet na to, že musím někam jet abych natankoval. (netankuji na každé benzínce, ale jen na značkových). Vše je ale jen o zvyku.
No a pokud bych se měl bát požáru vozidla, tak se v první řadě zbavím spalováku. Ty mají násobně větší pravděpodobnost požáru jak elektromobil. Nedejte se zmást tím zdáním že hoří elektromobily nějak často. To spíše jen o spalovácích se už ani nemluví, protože je to u nich bráno jako normální že sem tam hoří. Věděla jste třeba že statisticky každý den hoří jen v České republice 5 vozidel? Z toho jen asi 8% kvůli nehodě, zato v drtivé většině kvůli technické závadě buďto na elektroinstalaci, nebo jde o netěsnost palivové soustavy.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
..místo kanystru poveze košík plný monočlánků..
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
U nás máme takovou nabíječku zdarma u Olympie Olomouc. Nabíjí 16A a než si udělám nákup, tak mi nabije do auta zhruba 15km. Mám tak cestu do obchodu zdarma a zpět si ji už platím. Beru to jako bonus a jako rozhodovací faktor jestli jít nakupovat k nim, nebo jinam. Zdržovat se tam ale kvůli pár kilowathodinám nebudu.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
U nás na Olomoucku není jediná nabíječka u Lidlu :-D
I tak ale dle mého není takováhle nabíječka určená k nějakýmu většími nabíjení a stání v řádu hodin do plného nabití. Spíše je to perfektní marketingový tah a bonus (né nutnost) pro zákazníka který dojíždí za nákupy do města.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
U nás to je. Chodím tam každý den na nákup. Kdyby se to nevyplatilo, tak tam pořád nestojej pánové u Tesly S, a dokonce Tesly X.
Je tam jeden stojan a docela to lidi využívaj. Za jak dlohou mají nabito třeba na 80% nevím, nevím ani parametry. Ale kdyby se to nevyplatilo, tak tam lldi s takto drahými auty nestojí u aut a nekouří, nebo nesedí v autech a nečekají až se jim nabije.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
A to Vám přijde v pořádku, že si zazobani prizivnici, kteří na elektromobily pobírají dotace a ještě si odepisují DPH jezdí zdarma dobíjet elektřinu k Lidlu?Mě tohle jako moc v pořádku nepřijde!!!
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
A nikde se ještě nezmiňuje jedna důležitá,také bych řekl pro hodně lidí nepředstavitelně důležitá věc a tou je velmi vysoká cena těchto elektrických střepů.Podle mě neopodstatněně vysoká cena,když jsou ty střepy horší než "normální" auta (nejedou).Dobré je to snad jen pro životní prostředí a také nic moc,když ta baterie ... vydrží,jak bylo napsáno výše,tudíž se jede většinou na klasiku.Když ekologicky,tak se vývojáři měli chytit vodíku.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Sorry, ale vůbec tomu nerozumíš podle těch sra*ek co jsi tu napsal.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Tak to máš tedy elektrického střepa,co?
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Ne. Já mám elektrické auto a taky spalovacího střepa značky VW. Ten mne vlastně donutil zkusit něco nového. Jsem rád že jsem zvolil elektro. (Upřímně: VW bych už nekoupil ani jako elektromobil a ani jako nic jiného. Tahle značka už u mne ztratila důvěru jak kvalitou, tak servisem) Píšu tedy reálný názor majitele/řidiče.
Pouhý reklamní blábol a ještě překroucený
Tak jo.Já bych zase nechtěl a také nikdy nebudu mít elektrické.Každý to má jinak.Nemám taky třeba rád automatickou převodovku a sebranka se mi diví.
Přečtěte si také
Názory a diskuze
Burza Prime 16:29 | ||
Název | Kurz | Změna |
---|---|---|
COLT CZ GROUP SE | 670.00 | +0.15% |
ČEZ | 933.50 | +0.16% |
ERSTE GROUP BANK A | 1 089.00 | -0.18% |
GEN DIGITAL | 555.00 | -0.89% |
GEVORKYAN | 256.00 | 0.00% |
KOFOLA CS | 302.00 | +0.33% |
KOMERČNÍ BANKA | 776.00 | +0.78% |
MONETA MONEY BANK | 99.50 | +1.12% |
PHILIP MORRIS ČR A | 15 420.00 | +0.92% |
PHOTON ENERGY | 43.95 | +0.80% |
PILULKA LÉKÁRNY | 125.00 | -8.76% |
PRIMOCO UAV SE | 910.00 | +0.55% |
VIG | 726.00 | -0.82% |
Kurzy měn | |
Kurzovní lístek ČNB pro 25.06.2024 | |
USD americký dolar | 23.164
![]() |
AUD australský dolar | 15.405
![]() |
GBP britská libra | 29.383
![]() |
BGN bulharský lev | 12.689
![]() |
EUR euro | 24.820
![]() |
HUF maďarský forint | 6.267
![]() |
NOK norská koruna | 2.191
![]() |
PLN polský zlotý | 5.773
![]() |
CHF švýcarský frank | 25.926
![]() |
TRY turecká lira | 70.274
![]() |
Komodity online | ||
Ropa | 84.17 USD | 25.06
|
Zlato | 2319.18 USD | 25.06
|
Stříbro | 28.87 USD | 25.06
|
Káva | 229.78 USD | 25.06
|
Cukr | 19.54 USD | 25.06
|
Bavlna | 75.06 USD | 25.06
|
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Nechcete ji potkat, snažíte se jí vyhnout, a přesto si vás najde. Exekuce
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select