problémem je fundamentalismus, jak jdeme ode zdi ke zdi. Progresivisté se čím dál víc v tomto podobají nacistům a komunistům. Nakonec to skončí u stejných zvěrstev, jen se změnila definice "dobra", pro která je správné je páchat.
Třeba ta tepelná čerpadla: ona to není špatná technologie. Takové ty vzduch-vzduch klimošky se v průmyslu a obchoďácích chytají a fungují bez dotací, sám si chci něco takového koupit i domu. Primárně kvůli pohodlí, kotel na pevná paliva bych spouštěl jen v teplotních špičkách. Tyhle jsou (nejspíš všude na světě) nedotované, takže tam jde vývoj kupředu přirozeně a některé se mi zdají sakra slušné. Uvažoval bych i vzduch-voda, akorát tam ty dotace navyšují cenu instalace do nesmyslných čísel. Bez dotací a jejich pravidel by ale pro novostavbu (podlahové vytápění a ne radiátory) to bylo podle mne v pohodě.
A teď přijde fundamentalismus: má představa, kotel nechat na těch pár mrazivých týdnů v roce, kdy bych se s TČ klepal zimou a platil jak mourovatej ne, prakticky nový kotel musí z domu. Snížit lokální emise o desítky týdnů v roce je málo, musí tam být i těch pět šest, kvůli kterým ta čísla přestanou dávat zcela smysl. A bez dotací vzduch-voda je o dobrých 100k a víc předražený, právě kvůli nim. Ekonomická návratnost neexistuje. A i s dotacemi, až vám to dotované odejde, budete platit tuhle uměle navýšenou cenu, tentokrát již ze svého. Veřejné finance ve velkém vydávané na něco, co z delšího pohledu snižuje zájem o tu technologii a tedy i deklarovaným zájmům škodí. Přirozeným technologickým vývojem dosažený pokrok je vydáván za výsledek ideologií motivovaného dotačního programu.
Nebo ten příklad z článku: já do bytu bych rozhodně plyn nechtěl, nedává mi tam smysl. Ale centrální vytápění už je otázka zda má plnohodnotnou alternativu v elektrice. Podstatné je, že pokud má, tak by si ji trh našel sám, netřeba k tomu "moudrého" úředníka. Dělat plynový rozvod v domě vedle elektrického je určitě dražší než mít jen jeden, takže pokud po tom nebude poptávka, tak by to developer určitě rád vypustil i bez příkazu.
A takhle lze pokračovatdo dalších odvětví, elektrifikace automobilů a její likvidační dopady na evropské automobilky jsou aktuálně hodně vidět.