Vážený pane Láďo!
Vedle, jak ta jedle, jste Vy. Samozřejmě, že lidem, které nepostihla nezaměstnanost, vychází pro výpočet starobního důchodu vyšší procento - za každý odpracovaný rok 1,5 %, při 40 letech je to 60 % z VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU. Pří odpracování 45 let to bude 67,5 %, v případě odpracování 47 let (odchod do důchodu v 65 letech) by to bylo dokonce70,5 %. Jenže ten "zakopaný pes" se jmenuje právě VYMĚŘOVACÍ ZÁKLAD - to je ten problém! Například z výše uvedeného průměrného měsíčního příjmu 150 000 Kč po dobu 20 let (od roku 1986) Vám vyjde základ výpočtu necelých 40 tisíc Kč. To proto, že při takto vysokých příjmech Vám "státní pojišťovna" (Česká správa sociálního zabezpečení-pojištění?) zahrne pro účely procentní výměry podle počtu "odsloužených" let pouhých 26 % skutečně vydělaných částek, z nichž jste celých těch 20 let poctivě platil Vy a Váš zaměstnavatel 50% (tzv. superhrubé mzdy, která v tomto případě vychází prakticky přesně 200 tisíc Kč měsíčně - z nich pak třetina, tj. cca 66 tisíc Kč směřovala, každý měsíc, na odvody (z toho 49 tisíc na důchody, z nichž jdou výplaty důchodových dávek, a zhruba 17 tisíc jako platba zdravotní pojišťovně). Váš vyměřovací základ pro starobní důchod však bude jen necelých 40 tisíc Kč a teprve z takto o 3/4 snížené částky Vašeho skutečného průměrného měsíčního výdělku po dobu 20 let (resp. od roku 1986, kdy se zavedla evidence do budoucna "celoživotních" výdělků - do roku 1988 se vyměřovalo jen z výdělků posledních 5 - 10 let).
No a 60 % z necelých 40 tisíc Kč (dejme tomu, že vyměřovací základ vyšel přesně 38 tis. Kč - z téměř 200 tisíc Kč po dobu 20 let vyplácené "superhrubé" mzdy) vyjde JEN 38*0,6 = 22,8 tís. Kč, v případě odpracovaných 45 let to pak bude 38 000*0,675 = 25 650 Kč. Voilá! Toť celé "tajemství", ale situace byla až do roku 2011 ještě horší a proto byla už kolem roku 2006 podána žaloba k Ústavnímu soudu na příkrou nespravedlnost takto výrazně deformovaného důchodového systému. Ta byla úspěšná a Ústavní soud uložil ještě snad Topolánkově vládě, aby připravila odpovídající nápravu. Atd. atp. - bylo by velmi zajímavé zpracovat celou problematiku přehledně a zevrubně, aby bylo každému jasné, o jaké sviňárny tu šlo od prvních Klausových vlád, které zejména v polovině 90. let rády využívaly dočasných přebytků takto sociálně deformovaného systému - o to intenzívněji se pak, obzvláště za Kalouska, pracovalo na zvýhodnění OSVČ pro účely odvodů do systému (krácení jeho příjmů) a navíc vmanipuloval hloupého Nečase do zákonitě neúspěšného pokusu o výstavbu tzv. "druhého" pilíře - ale formou fondovou. On totiž ten druhý pilíř ve smyslu pokynů a "směrnic" MMF i Světové banky v ČR DÁVNO EXISTUJE - i když je stále ještě nedůsledný. Za první pilíř v duchu těchto metodických materiálů můžeme považovat tzv. "pevnou složku" ve výši 2400 Kč měsíčně, zatímco "pohyblivou" část tvoří právě ona procentní výměra v rozsahu cca 2/3 tzv. VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU, který je ovšem stanoven nikoliv přísně podle pojistných principů (resp. principů pojistné matematiky), nýbrž je silně socialistický přerozdělovací a vyšší příjmy krátí o 3/4, zatímco nižší mnohem méně - a to je celé tajemství toho, proč je procentní výměra vzhledem ke skutečně docilované (a zdaněné) mzdě nejvýhodnější právě u příjmů kolem 30 tisíc Kč.