ŠKOLA INVESTORA: Oškubává vás váš makléř?
Máte někdy pocit, že se vás váš makléř snaží oškubat tím, že vás manipuluje do více a více obchodů? Potom se jedná o tzv. churning což jsou neetické praktiky některých obchodníků s cennými papíry, které spočívají v nadměrném obchodování na účtu zákazníka. Zákazník tak zaplatí vyšší provize obchodníkovi za uskutečnění obchodů případně jiných poplatků. V angličtině se tyto praktiky také nazývají „churn and burn“, „twisting“ nebo „overtrading“. „Churning je zvláště závažným porušením povinností stanovené obchodníkovi s cennými papíry poskytovat investiční služby s odbornou péčí,“ uvádí se ve stanovisku Komise pro cenné papíry k churningu z 8.2.2006.
Jak komise posuzuje, zda u obchodníka s cennými papíry dochází k churningu? Dle zprávy KCP pro prokázání churningu musí být současně splněny 3 podmínky:
1. kontrola obchodníka s cennými papíry nad zákazníkovým účtem – to platí v případě, že obchodník zákazníkovi obhospodařuje účet na základě vlastního uvážení a má tak plnou kontrolu nad objemem a frekvencí obchodování. Pokud má klient s obchodníkem uzavřenou komisionářskou smlouvu lze nadměrnost obchodování prokázat pokud se zákazník u většiny svých obchodů řídil doporučeními obchodníka. Komise rovněž posuzuje míru „vlivu“ obchodníka na zákazníka.
2. odpovědnost za správní delikt – koncipován jako objektivní bez ohledu na zavinění.
3. nadměrnost obchodování – KCP posuzuje s ohledem na investiční profil, finanční situaci, potřeby a cíle zákazníka, investiční strategii stejně jako vztah k riziku (konzervativní, běžný (standardní), spekulativní). „Charakteristickými znaky nadměrného obchodování bývají nepřiměřeně velký obrat na účtu, časté nákupy a prodeje investičních nástrojů a vysoké poplatky placené obchodníkovi. Rozhodujícím kritériem v žádném případě není, zda je obchodování ziskové nebo ztrátové,“ uvádí se v materiálu komise. Po vyhodnocení typu zákazníka se určuje zda obchodování na jeho účet bylo nadměrné či nikoliv. Toto určení, se dle materiálu KCP, provádí zejména na základě roční míry dvou kvantitativních ukazatelů – obratu na účtu zákazníka (turnover rate = celkový objem nákupů / průměrný čistý majetek na účtu) a výše nákladů ve vztahu k majetku zákazníka na účtu (cost to equity (C/E) = veškeré náklady / průměrný čistý majetek na účtu).
Vztah obratu na účtu zákazníka k nadměrnému obchodování
Poměr nákupů k průměrnému čistému majetku zákazníka (p.a.) Nadměrnost obchodování (churning)
2 možnost churningu (nadměrné obchodování u konzervativních zákazníků)
4 presumpce churningu (nadměrné obchodování u běžných zákazníků)
6 přítomnost churningu (nadměrné obchodování u spekulativních zákazníků)
Zdroj: KCP
Poplatky placené obchodníkovi představují jeho stimul pro obchodování na účet zákazníka. Na druhou stranu, aby zákazník byl v zisku, musí svými obchody vydělat i na poplatky. Dle materiálu KCP ale ziskovost obchodování není důvodem, aby nadměrné obchodování nebylo považováno za churning.
Vztah C/E k nadměrnému obchodování
Výše nákladů ve vztahu k průměrnému čistému majetku zákazníka (p.a.) Nadměrnost obchodování (churning)
4 % možnost churningu (nadměrné obchodování u konzervativních zákazníků)
8 % presumpce churningu (nadměrné obchodování u běžných zákazníků)
12 % přítomnost churningu (nadměrné obchodování u spekulativních zákazníků)
Zdroj: KCP
Doplňujícími ukazateli je četnost nákupů a prodejů (in and out trading), kdy nepřiměřeně vysoký počet intraday nebo krátkodobých obchodů naznačuje neúčelné nákupy a prodeje (jako churnig je komisí posuzována situace, kdy je 50 % hodnoty majetku na účtu drženo méně než 15 dnů) a ukazatel výše nákladů ve vztahu ke ztrátě (podle KCP se o nadměrné obchodvání může jednat pokud ukazatel převyšuje 50 %).
Zpracováno podle materiálu KCP vydaného 8.2.2006 týkajícího se Churningu